هر آنچه که باید در مورد مدیتیشن بدانید

دسته بندی :دُرسا, رشد فردی ۱ آذر ۱۴۰۱ coaching-1 205
هر آنچه که باید در مورد مدیتیشن بدانید.فواید مدیتیشن

هر آنچه که باید در مورد مدیتیشن بدانید.فواید مدیتیشن

مدیتیشن تمرینی است که ذهن شما را برای تمرکز و تغییر جهت دادن افکارتان آموزش می‌دهد. مطمئناً از مهم‌ترین فواید مدیتیشن می‌توان به تأثیر آن در کاهش استرس و افزایش تمرکز اشاره کرد. محبوبیت مدیتیشن روزبه‌روز در حال افزایش است و دلیل اصلی آن این است که به مرور زمان، افراد بیشتری متوجه فواید آن می‌شوند.

با مدیتیشن می‌توانید آگاهی خودتان را نسبت به مسائل زندگی افزایش داده و کنترل آنها را به دست بگیرید. نتیجه این کار چیزی نیست جز حرکت به سوی اهداف، آن هم با اراده مصمم. همچنین اکثر مردم از مدیتیشن برای ایجاد عادت‌ها و احساسات مثبت مانند خلق‌وخوی مثبت، انضباط شخصی، الگوهای خواب سالم و افزایش قدرت تحمل درد استفاده می‌کنند. ما قصد داریم در این مقاله علاوه بر فواید مدیتیشن، انوع مدیتیشن و نحوه انجام آنها را نیز ارائه دهیم. با ادامه مقاله همراه باشید:

مدیتیشن چیست؟

اگر مضطرب هستید و استرس و نگرانی‌های شما نسبت به مسائل زندگی باعث آزار شما می‌شود، بهتر است مدیتیشن را امتحان کنید. حتی چند دقیقه مدیتیشن می‌تواند باعث آرامش درونی شما شود.

درواقع، مدیتیشن مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که با هدف افزایش آگاهی، توجه و تمرکز انجام می‌شود. از هزاران سال قبل، مردم از مدیتیشن برای درک عمیق نیروها استفاده می‌کنند. امروزه، مدیتیشن معمولاً برای آرامش و کاهش استرس استفاده می‌شود.

مدیتیشن نوعی درمان برای ذهن و بدن است و می‌تواند حالتی عمیق از آرامش را به همراه داشته باشد.

در این بخش 10 مورد از فواید مدیتیشن را موردبررسی قرار می‌دهیم:

1. کاهش استرس و اضطراب

کاهش استرس یکی از رایج‌ترین دلایل انجام مدیتیشن است.

معمولاً، استرس باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌شود. اثرات مضر این تغییر می‌تواند خواب را مختل کرده و افسردگی و اضطراب را افزایش دهد. خستگی و درگیری فکری از عوارض دیگر این تغییر هستند.

مطالعات نشان می‌دهند که انواع مدیتیشن‌ها (مخصوصاً مدیتیشن ذهن آگاهی) تأثیر زیادی در کاهش استرس دارد.

 

2. بهبود سلامت روحی و عاطفی

برخی از مدیتیشن‌ها منجر به بهبود اعتماد به نفس و به دست آوردن دیدگاه مثبت‌تر نسبت به زندگی می‌شوند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مدیتیشن علائم افسردگی را کاهش داده و به کنترل افکار منفی افراد کمک می‌کند.

 

3. افزایش خودآگاهی

به دست آوردن درک قوی‌تر از خود، یکی دیگر از فواید مدیتیشن است و این شروعی برای تبدیل‌شدن شما به بهترین نسخه از خودتان می‌باشد.

در کل، هدف از مدیتیشن این است که افکار خود را شناسایی کنید و همین باعث می‌شود که افکار مخرب را نیز شناسایی کرده و آنها را به سمت الگوهای سازنده‌تر هدایت کنید.

طبق تحقیقات، مدیتیشن به تقویت خودباوری، خودکارآمدی، کنترل احساس تنهایی و افزایش ارتباطات اجتماعی کمک می‌کند.

 

4. افزایش توجه

انجام مدیتیشن باعث افزایش دقت و توجه می­ شود. تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد، افرادی که مدیتیشن انجام می‌دهند در مقایسه با سایر افراد، توجه و دقت بیشتری را در حین انجام یک کار تجربه می‌کنند.

درواقع، این افزایش توجه باعث ضعیف شدن الگوهایی می شود که باعث سرگردانی ذهن و نگرانی می‌شوند.

5. مبارزه با اعتیاد

طبق گفته دیویدسون، مدیتیشن، گیرنده‌های مرتبط مغز با اعتیاد به مواد مخدر و الکل را تغییر می‌دهد که ممکن است میل به استفاده از این مواد را کاهش دهد.

علاوه بر این، مدیتیشن ذهن آگاهی می‌تواند میزان آگاهی شما از تمایلات مختلف را افزایش داده و در کنترل بهتر آنها به شما کمک کند.

حتی مطالعه‌ای که در این زمینه انجام‌شده، نشان می‌دهد اثر درمانی ناشی از مدیتیشن، به مغز کمک می‌کند که نحوه تجربه لذت را تنظیم کند.

 

6. کنترل درد

یکی دیگر از فواید مدیتیشن، تأثیراتی است که روی کنترل درد دارد. بسیاری از پزشکان مدیتیشن را به عنوان بخشی از یک برنامه جامع کنترل درد توصیه می‌کنند.

همچنین، دیویدیسون، استاد روانشناسی و روانپزشکی، می‌گوید: “ما می‌توانیم تشخیص دهیم که درد وجود دارد، اما می‌توانیم شدت گرفتاری به آن یا همان درک درد در مغز را نیز کنترل کنیم.” این نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند برای مقابله با درد مزمن بسیار مفید باشد.

 

7. تقویت حافظه

همان‌طور که می‌دانیم، حافظه ­ی برخی از افراد با افزایش سن ضعیف‌تر می‌شود.مدیتیشن به بهبود تمرکز و جوان نگه‌داشتن ذهن کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند که انجام انواع مختلف مدیتیشن می‌تواند توجه، حافظه و سرعت ذهن افراد مسن‌تر را بهبود ببخشد.

 

8. افزایش محبت و مهربانی

مدیتیشن، احساسات مثبت شخص نسبت به خود و دیگران را افزایش می‌دهد. درواقع، افرادی که مدیتیشن را به صورت منظم انجام می‌دهند، ابتدا نسبت به خود مهربان و بخشنده می‌شوند و سپس این مهربانی را به دوستان، آشنایان و حتی دشمنان خود نیز منتقل می کنند.

در کل، هر چه قدر که زمان بیشتری را برای مدیتیشن صرف کنید، احساسات مثبت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

9. تنظیم خواب

تقریباً نیمی از مردم جهان با مشکلات خواب مواجه هستند. مطالعات نشان می‌دهند، افرادی که مدیتیشن انجام می‌دهند در مقایسه با سایر افراد، وضعیت کنترلی بیشتر دارند و به‌راحتی با بی‌خوابی مقابله می‌کنند.

انجام مدیتیشن به آرامش بدن کمک می‌کند و با از بین بردن تنش و اضطراب، شما را در یک حالت آرام قرار می‌دهد و همین تغییرات، احتمال داشتن یک خواب آرام و کافی را افزایش می‌دهد.

 

10. کاهش فشار خون

مدیتیشن با کاهش فشار بر قلب می‌تواند سلامتی جسمی را بهبود ببخشد و این یکی از بهترین فواید مدیتیشن است.

با گذشت زمان، فشار خون بالا باعث ضعیف شدن قلب در پمپاژ خون می‌شود. مشکلات ناشی از فشار خون بالا می‌تواند احتمال ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که مدیتیشن به کاهش فشار خون کمک می‌کند و برای افراد مسن بسیار مؤثرتر می‌باشد.

به نظر می‌رسد که مدیتیشن با آرام کردن سیگنال‌های عصبی، عملکرد قلب و تنش رگ‌های خونی را کنترل می‌کند و همین باعث افزایش هوشیاری در موقعیت‌های استرس‌زا می‌شود.

نتیجه‌گیری در مورد فواید مدیتیشن

مدیتیشن از مهم‌ترین تمرینات ذهنی است که تأثیر بسیار خوبی در کاهش اضطراب و افزایش آرامش دارد. با انجام منظم این تمرینات است که متوجه فواید مدیتیشن خواهید شد. ما در این مقاله، هر آنچه که باید در مورد مدیتیشن بدانید را موردبررسی قرار دادیم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود.

در پایان باید متذکر شویم، در آموزهای دینی ما هم سکوت، عبادت و ارتباط با خداوند به عنوان راهکارهای بسیار اثرگذار برای رسیدن به آرامش سفارش شده است که در مقالات دیگری به آن اشاره خواهیم کرد.

تهیه و تنظیم: آکادمی دُر دانش

منبع:مجله تاپس

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0