نکاتی برای داشتن برنامه ریزی موفق

دسته بندی :دُرسا, رشد تحصیلی ۲۸ دی ۱۴۰۱ coaching-1 201
نکاتی برای داشتن برنامه ریزی موفق

نکاتی برای داشتن برنامه ریزی موفق

همه ما می دانیم بدون برنامه ریزی تحصیلی، هر هدفی تنها آرزویی بیش نیست و باید برای رسیدن تمامی اهداف خود از کوچک و بزرگ برنامه ریزی داشته باشیم. برنامه ریزی درسی نه تنها به شما کمک می کند از وقت تان بیشترین استفاده را نمایید، علاوه بر این برای یافتن نقاط قوت و ضعف تان نیز بسیار کمک کننده خواهد بود. اما، برای داشتن یک برنامه اصولی،باید مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی خوب داشته باشید و در این رابطه شما عزیزان باید نکاتی را دانسته و رعایت کنید.

مطالعه صحیح و اصولی نقش بسیار مهمی در یادگیری و موفقیت دانش آموزان دارد، اما آنچه در صدر فهرست اولویت ها در این زمینه قرار میگیرد، داشتن یک برنامه ریزی حساب شده و دقیق و البته عملی است که بتوان به سادگی آن را مرحله به مرحله طبق زمان بندی انجام داد. شاید فکر کنید که برنامه ریزی درسی آسان ترین کار است اما باید بگوییم این کار به ظاهر ساده نکات مهمی دارد که اگر به درستی رعایت نشوند، برنامه ریزی شما عملا غیر اجرایی خواهد بود

اجرایی بودن برنامه

داشتن یک اراده قوی برای اجرای برنامه ریزی درسی به اندازه خود برنامه ریزی تحصیلی مهم است. یک برنامه دقیق تا زمانی که اجرا نشود ارزشی ندارد. بنابراین زمان طراحی برنامه به اجرای آن هم فکر کنید بنابراین یک برنامه ریزی درست باید اجرایی باشد.
فراموش نکنید که حتی یک برنامه معمولی همراه با یک اجرای عالی فوق‌العاده نتیجه بخش خواهد بود اما یک برنامه فوق‌العاده بدون اجرا هیچ ارزشی ندارد.

توجه به نیازها

برنامه ریزی درست و دقیق نقاط ضعف و قوت درسی فرد را دربر‌می‌گیرد و با توجه به نیازهای تحصیلی هر فرد و با حفظ نقاط قوت تحصیلی٬ او را برای پیشرفت در تمام دروس و کسب موفقیت یاری می‌دهد.

 

خودتان را با خودتان مقایسه کنید

شما باید خودتان را با خودتان مقایسه کنید، نه با دیگران. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که هر روزتان نسبت به روز قبل یک پله بالاتر بروید و پیشرفت کنید.

متاسفانه امروزه با دیدن موفقیت و پیشرفت اطرافیان در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، گمان می‌کنیم که از دیگران عقب افتاده و دیگر راهی برای جبران نداریم. در صورتی‌که این فکر کاملا اشتباه است

توجه به نیازهای غیر درسی

برای داشتن یک برنامه خوب باید به همه نیازهایتان توجه کنید. نیاز به خواب٬ نیاز به استراحت، نیاز به تغذیه، نیاز به بهداشت، نیاز به ورزش و تحرک جسمانی، نیاز به ارتباطات اجتماعی، نیاز به عبادت و… از جمله نیازهای عادی و روزمره ما است که در هر گونه برنامه ریزی درسی باید به آنها توجه شود و در اولویت قرار گیرد. بی توجهی به این نیازها موجب شکست در برنامه ریزی درسی می شود. یادتان باشد که ما درس می خوانیم برای آنکه زندگی بهتری داشته باشیم.

امکان ارزیابی کار را داشته باشد:

برنامه شما باید این امکان را داشته باشد تا پیشرفت و پسرفت کارهای شما را نشان دهد. یعنی نقطه ی شروع را مشخص کرده باشد و در طی مسیر بدانید که کدام بخش را به درستی انجام داده اید و در انجام کدام بخشها موفق نبوده اید تا بتوانید نقاط ضعف را برطرف کنید و آنها را به پیشرفت تبدیل کنید.

 

فردی باشد:

یعنی برحسب خصوصیات جسمی و روحی خود شما انجام شده باشد و منحصرا برای شما باشد. شما در دنیا منحصر بفرد هستید و هیچ شخص دیگری خصوصیات شما را ندارد و در واقع هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. پس در نتیجه هدفها نیز متفاوت هستند. پس نیاز است که برنامه را خود شما تنظیم کرده باشی چون هیچکس بهتر از خود شما با روحیاتتان آشنایی ندارد. البته این بدین معنا نیست که از تجربیات دیگران استفاده نکنید.

 

پیشگیری از خلل در برنامه

برای داشتن یک برنامه خوب باید به پیشگیری از آسیب هایی که موجب عدم پایبندی به برنامه می شود پرداخت. عمده ترین این آسیب ها بی برنامه‌گی ظاهری مدارس در امر برگزاری امتحانات داخلی است.
هر دبیری به هر دلیلی در هر زمان مجاز است و می تواند اقدام به برگزاری امتحان مستمر نماید و معمولاً همین مسئله باعث می شود که در برنامه ریزی و اجرای آن خللی بوجود آید. اگر خوب بخوانید، اگر عمیق بخوانید، اگر مرتب و بر اساس برنامه بخوانید، اینگونه امتحانات نمی توانند خللی در برنامه اجرا کنند.
چنانچه احساس می کنید نمی توانید اینگونه عمل کنید. لطفاً در برنامه ریزی خود جایی و زمانی هم برای امتحانات غیر قابل پیش‌بینی در نظر بگیرید .

برای هر کاری محدوده زمانی داشته باشید

نکته مهم دیگری که در پاسخ به سوال چگونه برنامه ریزی کنیم ، باید بیان کنیم این است که تنها کافی است بازه زمانی برای هر یک از کارهای خود در نظر بگیرید. باید در مقابل تمام کارهایی که نوشته‌اید، محدودیت زمانی در نظر بگیرید و بدانید که برای انجام هر کاری چقدر زمان نیاز دارید.

تغییر در اهداف

نگران تغییر اهداف یا اصلاح اهداف‌تان نباشید. این کار امری واجب و طبیعی است. مهم این است که پایبند به برنامه باقی بمانید. اگر بلند پروازی کرده اید لطفاً اهدافتان را تعدیل کنید.اگر خودتان را دست کم گرفته اید و استانداردهای سطح پایینی برای خود برگزیده اید آنها را تغییر دهید.‌ اگر به سطحی از اهدافتان رسیده اید می توانید سطح توقع و انتظارتان را بالا ببرید. برنامه ریزی خوب، برنامه ریزی ای است که پذیرای این تغییرات اجتناب ناپذیر هم باشد.

 

تهیه و تنظیم: آکادمی دُردانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0