معرفی کامل رشته مدیریت بازرگانی

دسته بندی :معرفی رشته های انسانی ۲۶ دی ۱۴۰۱ coaching-1 177
معرفی کامل رشته مدیریت بازرگانی

معرفی کامل رشته مدیریت بازرگانی

هدف رشته مديريت بازرگاني

هدف از این رشته عبارت است از:شناخت دقیق با وظیفه های اساسی سازمان های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در آشنایی مباحث مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تفکیک و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مباحث، محاسبه راه حل های گوناگون در خصوص هر مسئله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه.

 

امکان ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در داخل ایران چگونه است؟

از نظر ادامه تحصیل، افراد این امکان را دارند تا رشته مدیریت بازرگانی را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در دانشگاه‌های مختلف ایران دنبال کنند. همچنین در ایران به دلیل نیاز بسیار زیاد به علوم مدیریت و ضعف گسترده در این راستا، مدارس کسب و کار آزاد زیر نظر وزارت علوم تاسیس شده‌اند که دانش مدیریت را در رشته های MBA ،DBA و حتی به تازگی POST DBA عرضه می‌کنند. گفتنی است دیدگاه شرکت‌ها به افرادی که این دوره‌ها را گذرانده‌اند بسیار متفاوت است و آن‌ها را سریع‌تر و بهتر جذب می‌کنند.

 

دروس دانشگاهی رشته مدیریت بازرگانی تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

در دانشگاه و در رشته مدیریت بازرگانی با اصول پایه و مفاهیم مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب در جهت بهبود کسب و کار آشنا خواهید شد، اما این آموزش‌ها به تنهایی کافی نیست، زیرا سرعت تغییرات اغلب آموزش‌ها با متد آموزشی چند سال گذشته ارائه می‌شوند و همچنین منابع درسی اغلب از کتا‌ب‌های تئوری و ترجمه شده چندان به‌روز نیست.

به عنوان مثال، در دنیای بازاریابی دیگر برخی از آموزش‌هایی که ارائه می شوند جزء اصلی کسب و کارها شده و به نوعی اصول اولیه و پایه هستند و فارغ‌التحصیل این رشته همواره باید نسبت به یادگیری فراتر از محیط دانشگاه اقدام کند. از آنجا که بخشی از مهارت در رشته مدیریت فقط با تجربه و کار عملی به دست می‌آید، باید در زمان تحصیل در دانشگاه و بعد از آن در خصوص موارد مختلف مدیریتی بحث‌های زیادی شود و پروژه‌هایی به صورت عملی تعریف شوند.

 

گرایش های رشته مديريت بازرگاني برای ادامه تحصیل چه هستند؟

از جمله اصلی ترین گرایش های رشته مدیریت بازرگانی، میتوان به مواردی که در لیست زیر آمده اند اشاره نمود :

 

بازاریابی

بازرگانی بین المللی

تجارت الکترونیکی

مدیریت استراتژیک

بازرگانی داخلی

کارافرینی

گرایش های مالی

بیمه

تحول

 

 وظایف مدیر بازرگانی

مهم ترین وظایف رشته مدیریت بازرگانی عبارتند از؛

  • نظارت بر اجرای صحیح و اثر بخش برنامه راهبردی
  •   نظارت بر انعقاد قرار دادهای خرید و فروش
  • نظارت بر ترخیص اقلام خریداری شده
  • انجام مطالعات بازاریابی و بازاریابی برای فروش محصولات
  • برنامه ریزی برای پیدا کردن تامین کنند گان جدید و درجه بندی آن ها
  • تدوین برنامه تولید بر اساس فروش فصلی و انجام تغییرات لازم روی آن
  • ارسال برنامه تدوین شده برای مدیر عامل جهت تایید واجرا در واحد تولید
  •  پیگیری برنامه تولید برای پاسخگویی به مشتری و ارسال محصول نهایی برای مشتری
  •  تدوین برنامه خرید بر اساس برنامه فروش تایید شده توسط مدیر عامل
  • پیگیری برنامه خرید و ارزیابی تامین کنندگان
  •  انجام کلیه کارها درباره مصالح شرکت
  •  ایجاد آرشیو ثبت کلیه اطلاعات خرید، فروش و …
  • برنامه ریزی تبلیغات برای معرفی محصولات تولیدی شرکت یا محصولات جدید
  •  ارزیابی اثر بخشی تبلیغات و برنامه های بازاریابی
  • برنامه ریزی برای آموزش کارشناسان در دوره های تخصصی
  • ارزیابی رضایت مندی مشتریان و پاسخگویی آن ها
  • ارائه خدمات به مشتریان ثابت و دارای گرید

 

بعضی از مشاغل مربوط به رشته مدیریت:

مشاغل مرتبط با بازاریابی در سطوح گوناگون از بازاریاب تا مدیر بازاریابی

فعالیت در حوزه بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات کالا)

فعالیت در بخش برند یا تحقیقات بازار شرکت ها

واحد فروش سازمان ها

فعالیت در حوزه بیمه، امور مالی و بانکداری، تجارت الکترونیک

 

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

مهم ترین بخش انتخاب رشته که تاثیر مستقیمی بر آینده داوطلب دارد، بحث موقعیت شغلی و بازارکار هر یک از رشته های تحصیلی در دانشگاه است. چرا که برخی از دانشجویان امیدوارند پس از تحصیل در دانشگاه های شهریه پرداز، بتوانند شغلی پیدا کنند که جبران مبالغ پرداخته شده به عنوان شهریه دانشگاه شان باشد.

 

رشته مدیریت بازرگانی نسبت به سایر رشته ها از بازار کار خوبی برخوردار می باشد، فارغ التحصیلان این رشته برای ورود به بازار کار باید مهارت ها و نرم افزار های متناسب به این رشته را در جهت تجزیه و تحلیل بازار کسب و کارهای موردنظر را یاد بگیرند و تنها بر مطالب درسی که در دانشگاه یاد گرفته اند اکتفا نکنند.

 

از آنجا که شرکت های خدماتی و بازرگانی بسیاری در داخل کشور وجود دارد؛ داوطلبان این رشته می توانند بنا بر علاقه خود در هر حوزه ای مختص به رشته مدیریت بازرگانی مانند کارشناس بازرگانی، کارشناس بازاریابی، کارشناس برند و تبلیغات، مدیر صادرات، مدیر فروش و … مشغول به کار شوند. همچنین این متقاضیان می توانند در آزمون های استخدامی اجرایی و دولتی شرکت نموده و جذب سازمان های دولتی شوند.

 

مزایا و معایب رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی از بازار کار خوبی برخوردار است و به دلیل گستردگی و آشنایی دانشجویان آن با بخش های مختلف کسب و کار امکان کار در شغل های مشابه نیز وجود دارد.

اما در مقابل کار با دنیای سرمایه و تصمیم گیری ها، پر ریسک است و یک مدیر بازرگانی باید توان تحمل بعضی اضطراب ها را داشته باشند. همچنین همانطور که یک مدیر بازرگانی در حوزه های مشابه وارد عرصه کار می شود، رشته های مشابه نظیر مدیریت کسب و کار یا مدیریت مالی و … نیز می توانند کارهای یک مدیر بازرگانی را انجام دهند.

 

 

تهیه و تنطیم : آکادمی دُردانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0