معرفی رشته مدیریت بازرگانی

دسته بندی :دُرسا, معرفی رشته های انسانی ۴ مهر ۱۴۰۲ coaching-1 159
معرفی رشته مدیریت بازرگانی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

رشته بازرگانی داوطلبان را با مفاهیمی مانند سرمایه، هزینه، سود و استفاده بهینه از امکانات آشنا می‌کند. مدیریت بازرگانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کسب و کار است. افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند باید اطلاعات زیادی در مورد نحوه اداره یک کسب و کار داشته باشند. وجود متخصصان مدیریتی در هر کسب و کاری اهمیت زیادی دارد و رشته مدیریت بازرگانی این متخصصان را برای کسب و کارها تربیت می‌کند. داوطلبان در این رشته مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای شناخت مسائل مختلف در سازمان را یاد می‌گیرند.

رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌های مهم و حیاتی در حوزه دانش مدیریتی است. داوطلبانی که به سراغ این رشته تحصیلی می‌روند باید آمادگی پذیرش چالش‌های مختلف را در سازمان‌های مختلف داشته باشند. فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی با توجه مهارت‌ها و استعدادهای خود می‌توانند در بخش‌های بازرگانی، بازاریابی یا فروش مشغول به کار شوند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که فارغ‌التحصیلان این رشته امکان فعالیت در شرکت‌های بین‌المللی را نیز دارند. یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که داوطلبان باید در این رشته داشته باشند به تجزیه و تحلیل دقیق مربوط می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی باید با تمام اصول مذاکره برای قراردادهای کاری آشنا باشند. بنابراین در حالت کلی می‌توان رشته مدیریت بازرگانی را اینگونه تعریف کرد که این رشته چگونگی تجارت و رسیدن به یک سود مشخص را به داوطلبان این رشته آموزش می‌دهد.

 

توانایی های لازم جهت تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی

 

افرادی که قصد تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی را دارند باید مهارت هایی ازجمله تجزیه و تحلیل محیط داخل و خارج از سازمان مانند تمامی امور مربوط به بخش های داخل سازمان از بخش فروش و بازاریابی تا سایر بخش های شرکت را زیر نظر داشته تا بتوانند تمامی اوامر مربوط به فعالیت های بازرگانی، بازاریابی و فروش را تحت کنترل داشته باشند. همچنین برای تجزیه و تحلیل رقبای سازمان و یا شرکت باید مدام به حرکات و فعالیت های رقبا، بازار و مشتری توجه نمایند تا در صورت ایجاد مشکل استراتژی لازم برای رفع این مشکل را طراحی نمایند.

 

علاوه بر مهارت های روابط اجتماعی یک فرد تحصیلکرده رشته مدیریت بازرگانی باید از کلیه اصول و روابط مذاکره برای ایجاد قراردادهای کاری در گمرک و سازمان های تجاری مطلع باشد. همچنین لازم است برای ارتباط با کشورهای خارج از کشور و یا کارهای مرتبط با صادرات و واردات از سطح زبان انگلیسی خوبی برخوردار باشد.

 

 بازار کار و درآمد رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی با توجه به رونق کسب و کار و تجارت در وضعیت فعلی کشور از جایگاه خوبی برخوردار است. با توجه به مهارت، تجربه و موفقیت مدیر بازرگانی و محل کار آن می تواند حقوق مختلفی را دریافت کند. معمولا در سازمان های دولتی حقوق دریافتی آن ها مطابق مصوب وزارت کار است اما در شرکت های خصوصی بر اساس توافق کارفرما و مدیر بازرگانی و بزرگی و کوچکی و سودآوری شرکت است.

فارغ التحصیلان کارشناسی مدیریت بازرگانی می توانند در بخش های مختلف خصوصی و دولتی نظیر اداره امور تدارکات، اداره امور استخدامی و کارگزینی، اداره امور مالی، بازاریابی در سطوح مختلف از  بازاریاب تا مدیر بازاریابی، مدیریت تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، بیمه ها و موسسات بانکی، حوزه های بازرگانی بین المللی، صادرات و واردات، بخش برند سازی شرکت ها، مراکز تحقیقات بازار شرکت ها، واحد فروش سازمان ها، و … مشغول به کار شوند.

کارشناسان مدیریت بازرگانی می توانند کسب و کار خود را شروع کنند و به کارآفرینی مشغول شوند.  همچنین مدیران بازرگانی می توانند به صورت پروژه ای و فریلنسری به ارائه مشاوره در زمینه کسب و کار در حوزه های تجاری و کارآفرینی بپردازند.

درمیان حوزه های کاری مدیریت بازرگانی، گسترده ترین و پردرآمدترین حوزه کاری فعلی بازار یابی است که در چند سال اخیر مورد توجه شرکت ها قرار گرفته است و شرکت ها به اهمیت آن در ارتقای کسب و کار و سودآوری پی برده اند.

 

ارشد مدیریت بازرگانی

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی هیچ گرایشی ندارد. آیا داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد امکان انتخاب گرایش‌های مختلف را دارند؟ بله داوطلبان رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند گرایش‌های مختلفی را مطالعه کنند. دست داوطلبان در مقطع ارشد باز است و آن‌ها با توجه به علاقه خود می‌توانند در گرایش‌های مختلف به ادامه تحصیل بپردازند. رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد از 32 واحد درسی تشکیل شده است. داوطلبان باید در این مقطع 4 ترم تحصیلی را در مدت زمان 2 سال سپری کنند. گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به صورت زیر هستند:

  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین‌الملل
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بیمه
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول

گرایش های مقطع دکتری رشته مدیریت بازرگانی

دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند به فکر تحصیل در دکترای این رشته نیز باشند. آیا مقطع دکترای رشته مدیریت بازرگانی گرایش‌هایی دارد؟ بله رشته مدیریت بازرگانی در مقطع دکتری دارای 8 گرایش مختلف است. هر گرایش مدیریت بازرگانی در مقطع دکتری دارای تعداد واحدهای مختلفی است. اما در حالت کلی دانشجویان باید 36 واحد درسی را در مقطع دکتری مطالعه کنند. 36 واحد درسی در مقطع دکتری شامل 18 واحد دروس پایه و 18 واحد رساله است. رشته مدیریت بازرگانی در مقطع دکتری دارای گرایش‌های زیر است:

  • مدیریت سیاست گذاری بخش عمومی
  • مدیریت رفتاری
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت سیستم‌ها
  • مدیریت بازاریابی بین‌الملل
  • مدیریت مالی
  • مدیریت تولید و عملیات
  • تحقيق در عملیات

تهیه و تنظیم : آکادمی دُر دانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0