مزایای داشتن اعتماد به نفس در زندگی چیست؟

دسته بندی :دُرسا, رشد فردی ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ coaching-1 163
مزایای داشتن اعتماد به نفس در زندگی چیست؟

مزایای داشتن اعتماد به نفس در زندگی چیست؟

اعتماد به نفس، احساس و شناختی است که از توانایی ها و محدودیتهای بیرونی و درونی خود داریم.

اعتماد به نفس، باور شخصی فرد نسبت به روح خویش به عنوان یک انسان است.

اعتماد به نفس، باور این توانایی است که می توانیم تمام توانمان را به کار گیریم.

اعتماد به نفس ابعاد مختلفی دارد که تمام جنبه های مختلف رفتاری، احساسی و روحی را شامل می شود. اعتماد به نفس رفتاری به معنای قابلیت و توانایی عمل کردن و انجام دادن کارهاست، اعتماد به نفس احساسی به معنای تسلط و کنترل بر دنیای احساسات و عواطف و اعتماد به نفس روحی به معنی چگونگی اعتقاد انسان به جهان هستی و کل آفرینش است.

یکی از عوامل مهم برای موفقیت در دوره ی نوجوانی و جوانی برخورداری از اعتماد به نفس در هر سه حالت آن است.

انواع اعتماد به نفس

تقسیم بندی های متفاوتی از این موضوع وجود دارد. اما یکی از ساده ترین و قابل فهم ترین آن ها تقسیم بندی آن به کوتاه مدت، کاذب و واقعی است.

۱. اعتماد به نفس کوتاه مدت

این نوع اطمینان به مدت طولانی در شما باقی نمی ماند. ممکن است شما بعد از انجام یک عمل خاص تا مدت کوتاهی به خودتان اطمینان پیدا کنید اما وقتی دوباره مجبور به انجام آن شود استرس بگیرید و اعتماد خود را از دست بدهید. این مدل از اعتماد به نفس از عوامل قوی ریشه نمیگیرند و باید برای ماندگار شدن آن ها تلاش کرد.

۲. اعتماد به نفس کاذب

افراد با اعتماد به نفس کاذب  به شدت درگیر ظواهر هستند و سعی میکنند خود را قوی و بدون مشکل نشان دهند. در حالی که این احساس واقعی نیست و حتی مشکلات بسیار زیادی را برای صاحب خود ایجاد میکند. در حقیقت اعتماد کاذب همان حس بی اعتمادی است اما با ظاهر خوب.

۳.اعتماد به نفس متعادل

این نوع از اطمینان به خود، بهترین نوع آن است که در شما ماندگار است و فواید بسیار زیادی برایتان دارد. شما از طریق تکرار و کسب تجربه میتوانید این ویژگی را داشته باشید. هیچکس نمیتواند بر روی این حس قیمتی بگذارد چون سرچشمه بسیاری از موفقیت های زندگی همین نوع از اعتماد به نفس است

 

جلب فرصت ها :

وقتی اعتماد به نفس داشته باشید برای مقابله با چالش های جدید ، حل مشکلات پیچیده و انجام وظایفی که نیاز به تصمیم گیری های مهم دارد بهتر عمل خواهید کرد و همچنین فرصت های بیشتری برایتان پیش خواهد آمد . اعتماد به نفس موجب می شود که حالت تدافعی نداشته باشید و اشتیاق برای صحبت کردن با دیگران را داشته باشید و این در جلب فرصت ها می تواند برای شما موثر واقع شود .

 

شکل دادن به روابط :

بر اساس گفته ی مشاور پیش از ازدواج تهرانی اعتماد به نفس افراد را در ایجاد دوستی ها یاری می دهد و در شکل دهی به روابط مثبت و طولانی نیز موثر است . با کمک اعتماد به نفس می توان به جای غبطه خوردن به وضعیت دیگران یا داشتن انتظار کمک از آن ها ، مرز های روشن بین خود و دیگران را درک کنید . و همچنین وجود اعتماد به نفس باعث می شود که اگر یک بار شکست خوردید و یا محروم شدید آن را همیشگی فرض نکنید و به آن اجازه ندهید که خود باوری تان را از بین ببرد . داشتن اعتماد به نفس هنگام بروز مشکل به این معنا است که به توانایی خود برای حل و فصل مشکلات و حفظ روابط ایمان دارید و اگر روابطتان از هم گسسته شود باز هم ترس از تنهایی شما را تهدید نخواهد کرد .

 

تسلط بر اوضاع :

کسی که احساس اعتماد به نفس دارد به استقلال خود ، توان پیشقدم شدن در کار ها ، نفوذ در دیگران ، و توان تحقق بخشیدن به امور مختلف ایمان دارد . افراد زمانی دچار استرس شدید می شوند که احساس کنند کنترل اتفاقات زندگی از دست آن ها خارج شده است . در این شرایط ، خود باوری آن ها ضعیف می شود و پیامد های مخرب استرس تاثیر عمیق تری به جا می گذارد . وقتی در یک موقعیت نا مساعد احساس کنید که می توانید کاری انجام دهید ، کمتر دچار استرس خواهید شد . حتی وقتی زندگی بر شما مسلط شود و احساس ناتوانی در شما به وجود آورد احتمال این که بهبود وضعیت را ایجاد کنید بیشتر می شود .

 

کنار امدن با بحران ها :

طبق مطالعات حل اختلاف خانواده در صورتی که به توانایی خود در حل مشکلات و مقابله با چالش ها اطمینان داشته باشید راحت تر می توانید با بحران ها مقابله کنید و همچنین اعتماد به نفس شما را در کنار آمدن با شکست ها کمک می کند و به جای این که شکست را حمل بر بی کفایتی همیشگی خود کند ، آن را به چشم واقعه ای که فقط یک بار اتفاق افتاده می کند .

 

یادگیری :

طبق گفته ی بهترین مرکز مشاوره داشتن اعتماد به نفس خوب باعث می شود که فرد به دلیل توجه بیشتر به اتفاقات پیرامون خود بیشتر یاد بگیرد و فرد فکرش را به طرز فکر دیگران درباره ی خود ، یا حفظ موقعیت تدافعی در برابر احساس نا امنی درگیر نمی کند . داشتن اعتماد به نفس شما را پیش از پیش در معرض یادگیری قرار می دهد .

 

سلامت روانی:

افراد برخوردار از اعتماد به نفس، دچار عوارض ناشی از اضطراب، بدبینی، پرخاشگری و خود کم بینی نمی شوند.

رشد اجتماعی:

اشخاص دارای اعتماد به نفس مناسب به راحتی می توانند با اجتماع و محیط خود سازگاری ایجاد کنند و افراد بیشتری را در اطراف خود داشته باشند.

هدفمندی:

عتماد به نفس باعث می شود افراد اهداف روشن و مشخص و تعریف شده ای داشته باشند و به سوی آنها حرکت کنند. این افراد سرعت حرکتشان به سوی هدف، آهسته اما پیوسته و همیشگی است.

 خوداتکایی:

افراد دارای اعتماد به نفس، موفقیت ها و ناکامی های خود را معلول افکار و اعمال خود می دانند و به همین دلیل به یاری دیگران چشم نمی دوزند و تلاش می کنند فقط به خود و توانایی هایشان متکی باشند و از خدا کمک بگیرند.

شخصیت خلاق:

اعتماد به نفس باعث می شود تا اشخاص در تمام زمینه ها خلاقیت های خاصی از خود نشان دهند.

دوستی متقابل:

افرادی که اعتماد به نفس خوبی دارند ارزش خود را برای دوست داشتن دیگران و نیز مورد علاقه واقع شدن از سوی دیگران حفظ می کنند.

مثبت اندیشی:

افراد دارای اعتماد به نفس همواره با نگاه سرشار از امید به آینده ی خود می نگرند و معتقدند آینده متعلق به آنهاست.

تهیه و تنظیم : آکادمی دُر دانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0