روش هایی برای ترک عادت های بد

دسته بندی :دُرسا, رشد فردی ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ coaching-1 107
روش هایی برای ترک عادت های بد

روش هایی برای ترک عادت های بد

 

عادت چیست؟

اگر به تمام کارها و رفتارهای خودتان در طول روز کمی دقت کنید، متوجه می‌شوید زندگی شما پر از عادت‌های خوب و بد است.

به عبارت دیگر این عادت‌هایند که روز یا زندگی شما را شکل می‌دهند و به آن جهت می‌بخشند. صبحانه خوردن یا نخوردن، مسواک زدن، طرز لباس پوشیدن، بررسی فضای مجازی، حرکت به سمت محل کار، یا حتی مدل خوابیدنتان و مانند آن‌ها، نمونه‌ای از عاداتند.

هر روز بدون اینکه حتی تصمیمی بگیرید، به صورت ناخودآگاه، انجامشان می‌دهید. در بیشتر مواقع، حتی به چگونگی اجرا کردنشان هم فکر نمی‌کنید. فقط، هر بار ناخواسته تکرارشان می‌کنید. همین مسئله است که نشان می‌دهد آن‌ها چقدر تاثیر و قدرت بالایی روی ابعاد مختلف زندگی‌تان دارند.

در کل، عادت یعنی: رفتارهایی که در طول زمان به قدری تکرار شدند که به ‌صورت ناخودآگاه انجام می‌شوند و انرژی کمتری می‌گیرند. به تعریف دقیق‌تر می‌توان گفت در صورت تکرار یک عمل و ملکه شدن، آن عمل عادت انسان می‌شود.

عادت‌ها از کجا می‌آیند؟

عادت‌ها از کودکی شکل می‌گیرند. کودکی که بلافاصله بعد از غذا، خوراکی شیرین می‌خورد، فقط در سکوت درس می‌خواند، انگشت خود را می‌مکد، عاشق بازی کردن است، به جای صبحانه قهوه یا چای با کیک می‌خورد و از خوردن صبحانه امتناع می‌کند، شب‌ها مسواک می‌زند، در واقع دارد عادت‌های بزرگسالی خود را شکل می‌دهد. چرا عادت‌ها به وجود می‌آیند؟ بعد از گذشت زمان، کم کم زندگی انسان‌ها به عادت وابسته شد. اگر عادت‌ها نبودند، شما هر روز صبح برای مسواک زدن، بستن بند کفش، بیرون آوردن خودرو از پارگینگ یا تایپ کردن و مانند آن‌ها، باید کلی وقت و انرژی صرف می‌کردید. درست مثل اولین باری که گره زدن بند کفش، مسواک زدن یا تایپ کردن را آموختید. دانشمندان می‌گویند عادت‌ها به این دلیل به وجود می‌آیند که مغز مرتب به دنبال راه‌هایی است تا سعی و تلاش را کم و در انرژی مصرفی صرفه جویی کند. بنابراین، عادت‌ها باعث می‌شوند که از کم‌ترین میزان انرژی، برای انجام کارهای روزمره استفاده کنید. عادت‌ها شما را سالم نگه می‌دارند و کمک می‌کنند در بیشتر مواقع صحیح واکنش نشان بدهید.

آیا می‌توان عادت‌ های بد را از بین برد؟ چگونه می‌توان عادت‌ های بد را ترک کرد؟

درست است که عادت های بد مانند آن گره های طناب قوی هستند اما با هوشیاری و مداومت روزانه می‌توان ترک عادت کرد.

انسان آنقدر مبتلا به عادت است که حتی اگر بتواند برای مدتی از عادت‌های بد دور بماند بازهم به سمت آن‌ها کشیده می‌شود و نمیتواند ترک عادت کند.

از آن جایی که عادت‌ها در طول سال‌ها شکل گرفته‌اند، با هوشیاری و عملکرد مثبت به مدت 4 تا 6 ماه می‌توان یک مورد بد را از بین برد. به نظر زمان زیادی است.

اما اگر بتوانید از پس این زمان بربیایید حتما می‌توانید عادت را برای همیشه پشت سرتان بگذارید. برای این کار باید هر روز مقداری از عادت بد گذشته‌تان را کنار گذاشته و رفتار خوبی را جایگزین آن کنید.

برای مثال اگر هر روز ساعت 3 بعد از ظهر شکلات می‌خورید، ازاین به بعد در همان ساعت به جای شکلات از تنقلات سالم استفاده کنید. در این جا یک تصمیم درست هوشیارانه گرفته‌اید.

قدم اول: استفاده از تکنیک P.A.R.A برای این که عادت های بد را چگونه ترک کنیم؟

P.A.R.A مخفف برنامه ریزی، شناخت یا آگاهی، دلیل وعمل است. هرکس که به آن عمل کند می‌تواند هر عادت بدی را ترک و عادت‌های خوبی را برای خود ایجاد کند. قدم اول: برنامه ریزی عادت: اولین قدم برنامه‌ریزی است. عادت بدی که می‌خواهید از بین ببرید و عادت خوبی که می‌خواهید ایجاد کنید چیست؟ روی کاغذ بنویسید. اگه عادت بد شما هدر دادن پولتان است، آن را روی کاغذ بنویسید و برایش برنامه ریزی کنید. زیرا بدون برنامه ریزی به همان عادت سابق برمی‌گردید.
چگونه برنامه ریزی کنید؟ بعد از شناخت عادت، باید بخشی از روزتان را به آن اختصاص دهید. برای شروع 5 دقیقه کافی است. شاید بگویید با 5 دقیقه می‌توان عادتی را ترک یا ایجاد کرد؟ بله زیرا همه عادت‌هایی که الان دارید، چه بد چه خوب، از یک جا شروع شده‌اند و کم کم گسترده شده‌اند، مثال طناب را به خاطر آورید، از یک گره شروع کنید، از 5 دقیقه. برای مثال اگر عادت بد شما این است که بعد از کار به سمت رستوران‌های فست فود بروید، این بار مسیرتان را تغییر دهید. بهتر است 3 مسیر متفاوت مشخص کنید که هیچ کدام از جلوی فست فود نگذرند. اگر فکر می‌کنید در راه گرسنه می‌شوید، از قبل میوه یا آجیل همراه خود داشته باشید. تنها 5 دقیقه از وقت شما را می‌گیرد.

قدم دوم: آگاهی از عادت

عادت‌ها رفتارهای تکراری ناخودآگانه‌ای هستند که به مرور زمان روتین و عادی می‌شوند. زمانی که عادت خود را نشناسید، متوجه آن نمی‌شوید و ذهن کاری را که بلد است انجام می‌دهد. پس از شناخت عادت ، بهتر است آن را کنترل کنید. در ابتدا آسان نیست اما زمانی که برای آن برنامه ریزی کنید، یعنی عادت‌تان را می‌دانید. بهتر است چیزی همراهتان داشته باشید که شما را به یاد عادت‌تان بیندازد. برای مثال، زمانی که برنامه ریزی شما این است که سیبی همراه خود ببرید، هرگاه آن را می‌بینید به عادتتان می‌افتید و هوشیار می‌شوید، از آن جایی که ذهن به کار جدید عادت ندارد، باید با این تلنگرها، مدام هوشیارش کرد تا الگوی جدیدی بسازد.

قدم سوم: دلایل ایجاد یا از بین بردن عادت

کلید ایجاد یا از بین بردن عادت، دلیل است. زمانی که دلایل‌تان به اندازه کافی قوی و محکم نباشد از پس هرکاری بر خواهید آمد. پس دلایل‌تان باید آن قدر محکم باشند تا در مبارزه با تمایلات درونی تان پیروز شوید.
به زندگی و عادت‌های بدی که می‌خواهید فکر کنید و آن را روی کاغذ بیاورید. چرا می‌خواهید پرخورری نکنید، پولتان را بیهوده خرج نکنید، سیگار نکشید و…؟ دلایل نباید سطحی باشند. صرف اینکه بخواهید درآمد بیشتری داشته باشید کافی نیست. بدون دلایل در تاریکی می‌مانید و مدام کارتان را به تعویق می‌اندازید. نهایت سعی خود را بکنید تا ترک عادت بد کنید.

قدم چهارم: اقدام برای ایجاد یا از بین بردن عادت

در قدم آخر باید هر روز به میزانی از عادت بدتان را ترک و به عادت خوبتان بی‌افزایید. برای مثال اگر روزی 30 سیگار می‌کشید، تعداد آن را به 20، 10 و در نهایت کاهش دهید و عادت بد را از بین ببرید. اگر سه بار در روز از غذاهای فست فود می‌خورید، آن را به یکبار در روز، یک بار در هفته، یک بار در ماه و… کاهش دهید. میزان کم کردن یا افزودن شما مهم نیست. مهم این است که هر روز این کار را بکنید چرا که عادت‌ها همین گونه شکل گرفتند.
بزرگترین مانعی که در زندگی مردم وجود دارد، عمل است. تصمیم بگیرید و همین لحظه آن را عملی کنید. اکثر مردم همه چیز را بزرگتر از آنی که در ذهن‌شان هست جلوه می‌دهند. اگر به این چهار قدم پایبند باشید هر عادت بدی را می‌توانید از بین ببرید و برعکس هر عادت خوبی را به وجود بیاورید.

 

کلام آخر:

همان‌طور که قبلا هم شنیده‌اید، انسان‌ها بنده‌ی عادات خود هستند؛ اما این موضوع نباید باعث شود شما زندانی عادات خود شوید. خودتان را بشناسید و بدانید که قادر به انجام خیلی از کارها هستید. از نکات گفته‌شده استفاده کنید و عادات بد خود را کنار بگذارید، فراموش نکنید که قدرت در درون خود شما است.

تهیه و تنظیم : آکادمی دُردانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0