اهمیت نوآوری و خلاقیت در کسب و کار

دسته بندی :دُرسا, کارآفرینی و کسب و کار ۱۳ مهر ۱۴۰۲ coaching-1 147
اهمیت نوآوری و خلاقیت در کسب و کار

اهمیت نوآوری و خلاقیت در کسب و کار

 

در دهه‌های گذشته، خلاقیت و نوآوری تبدیل به مهارت تفکر انتقادی و دستیابی به موفقیت در کشورهای توسعه یافته شده است. امروزه نیاز به حل مسئله خلاقانه افزایش یافته و به همان نسبت مسائل مدیریتی نیازمند تحلیل‌های خلاقانه برای دستیابی به مناسب‌ترین راه‌حل است.

خلاقیت با نوآوری همراه است و بدون نوآوری خلاقیتی وجود نخواهد داشت. در حالی که خلاقیت توانایی تولید ایده‌های جدید و خاص است، نوآوری پیاده‌سازی آن ایده است. این مقدمه‌ یک ایده، راه‌حل، روند یا محصول جدید است.

خلاقیت نیروی فشار پشت نوآوری است. تلفیق این دو باعث نگاه متفاوت به مسائل خواهد شد و با وجود محدودیت قوانین و  هنجارهای نوشته یا نانوشته، به شما آزادی عمل خواهد داد.

چرا خلاقیت در کسب‌وکار اهمیت دارد؟

خلاقیت و نوآوری به همراه مدیریت خوب، همواره به عنوان راهی قطعی برای رسیدن به موفقیت شناخته می‌شود. تحریک خلاقیت و کشف چیزهای جدید و ناشناخته، منجر به افزایش بهره‌وری سازمان خواهد شد. تشویق کارکنان به تفکر خارج از چهارچوب و در اختیار قرار دادن منابع و زمان برای کشف فضاهای جدید برای ایده‌های نوآورانه کلید راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه کسب‌و‌کار است.

خلاقیت روند حل مسئله را بهبود می‌بخشد. مهم نیست که شما درباره توسعه استراتژی جدید یا یک راه نوآورانه برای پیشی گرفتن از رقبا صحبت می‌کنید. حل مسئله خلاق به شما مزیت رقابتی می‌دهد که هر کسب‌و‌کاری برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

ایده‌های خلاق و رهیافت‌های نوآورانه از هر کجا که شما فکر کنید ممکن است بیایند؛ از والدین، مشتری، مخاطبان هدف، کارمندان و… . آن‌ها می‌توانند برای شما نقطه‌نظرات و ایده‌های تازه به همراه داشته باشند. بنابراین به آن‌ها نشان دهید که حرفشان را می‌شنوید و بازخورد آن‌ها را با آغوش باز می‌پذیرید. به همین دلیل بسیار مهم است که باید تبادل ایده‌ها در شرکت‌ها، تشویق و حمایت شود.

توصیه می شود که صاحبان کسب و کار و کارآفرینان، در راه اندازی ایده و هستۀ اصلی کسب و کارشان خلاقیت و نوآوری را مدنظر داشته باشند و از تکرار کسب و کارهایی که در داخل کشور، نمونه های موفق دارد تا حد ممکن پرهیز کنند، مگر این که مددل کسب و کار یا شیوه ارائه ارزش در کسب و کار آنها نوآوری یا ارزش افزوده ای را به همراه دارد.

نکته قابل توجه در نوآوری این است که نوآوری باید مبتنی بر مشتری مداری باشد منظور این است که از نیاز دیگران نشات بگیرد و به حل یک مشکل کمک کند.

در ادامه به مدل های نوآوری اشاره داریم :

  • نوآوری در محصول: سطح محصولات یا خدمات عرضه شده در بازارهای تثبیت شده را به سطح بالاتر می برد و یا باعث ایجاد محصول یا خدمات جدید می شود.
  •  نوآوری در فرایند:شامل فرآیندهای داخلی است. مثل فرآیند توسعه و بهبود تولیدی شرکت که شامل ساخت محصول نیز است. این موارد می تواند شامل پروژه ها،آموزش مهارت ها برای اعضای تیم توسعه دهنده ی تولید باشد.

اهمیت دو مورد بالا در یک سطح هستند اما به کسب و کار هایی که تصمیم به نوآوری دارند پیشنهاد می شود از نوآوری در فرایندهای داخلی خود شروع کنندتا زودتر به موفقیت برسند. اینگونه قطعاً در زمان، انرژی و هزینه ­های آن کسب­ و­ کار نیز صرفه جویی می شود.

این نکته قابل توجه است که نوآوری فقط مختص محصول نیست و برای موفقیت بیشتر باید در تمام سطوح شرکت اعمال شود.

 

نوآوری، کاربرد تجاری و موفق یک ایده جدید است. بدان معنا که؛ شما بتوانید یک ایده جدید را به صورتی کاربردی برای کسب و کار خود اثر بخش کنید.

این ایده باید بتواند؛

  • با بهبود و جایگزینی در فرآیندهای کسب و کار، کارایی و اثربخشی را افزایش داده، کیفیت و رنج محصولات و خدمات را افزایش دهد.
  • با توسعه محصول و یا خدماتی جدید، به تقاضاهای به سرعت در حال تغییر مشتری و مصرف کننده پاسخ دهد.
  • با ایجاد ارزش مناسب برای محصولات و خدمات، کسب و کار را از رقبا جدا کند.

نوآوری می تواند با ایجاد تغییرات عمده یک محصول یا خدمت کاملا جدید را ایجاد کند. یا اینکه با یک سری کارهای کوچک باعث تغییرات اساسی شود.

هرچه که باشد نوآوری فرآیندی خلاقانه است. این خلاقیت غالبا از دو منبع ظهور می کند؛

  • درون کسب و کار (کارکنان، مدیران، تحقیقات داخلی)،
  • برون کسب و کار (تامین کنندگان، مشتریان، رسانه، تحقیقات بازار،..).

موفقیت از فیلتر صحیح ایده ها حاصل می شود. این یعنی به دلیل محدود بودن زمان و سرمایه شما باید بتوانید بین ایده های مختلف بهترین را انتخاب کنید.

عنصر اصلی نوآوری، درآمدزایی است

نوآوری در کسب و کار زمانی است که شرکت‌ها با هدف تقویت خط اصلی، فرایندها، ایده‌ها، خدمات یا محصولات جدید را به مرحله اجرا می‌رسانند. این امر می‌تواند به معنای راه‌اندازی محصولات یا خدمات جدید و بهبود یافته (که می تواند منجر به درآمد بیشتر شود)، افزایش کارایی فرآیند ساخت و حل یک مشکل تجاری (هر دو باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت می‌شوند) باشد.

نوآوری تنها به معنی تغییر نیست

نوآوری در کسب و کار این روزها به چنان موضوع داغی تبدیل شده‌است که اغلب موارد معنای واقعی خود را از دست می‌دهد. در حالیکه برخی «نوآوری» را یک کلمه کلیدی ساده و به معنی ایجاد تکنولوژی یا تغییر می‌دانند اما باید دانست که نوآوری تنها محدود به تغییر در بخشی از تجارت هر سازمان است که منجر به رشد آن شود.

 

 مزیت های اصلی نوآوری برای کسب و کارها

 پیشگیری از ایجاد اختلال

وقتی کاری در روند صحیح اجرای خود قرار دارد، نوآوری سبب گردآوری اطلاعاتی جهت کنترل وضعیت به‌وجود آمده ناشی از اختلالات احتمالی پیش‌رو یا تغییر تقاضای مصرف‌کننده می‌گردد. صاحبان کسب و کار نیز از این اطلاعات برای ایجاد تغییرات استراتژیک و ترغیب کارمندان برای کارآفرینی مطلوب‌تر در تجارت خود استفاده می‌کنند. این تغییرات می‌تواند شامل ساخت محصول یا خدمتی مشابه محصولات استارتاپ‌ها، خرید و یا حتی مشارکت با افراد مبتدی باشد.

 افزایش کارایی

بسیاری از نوآوری‌های تجاری با کاهش هزینه فرآیندهای کسب و کار و نیز با هدف صرفه‌جویی در زمان و ایجاد تجارتی پایدارتر اتفاق می‌افتد. این تغییرات باعث سازگاری در کسب و کارهایی که با نوسانات و ریسک بیشتر روبرو هستند می‌گردد.

جذب و حفظ استعداد

امروزه بیش از هر زمان دیگری، کارمندان به فعالیت در کسب و کارهای مأموریت محور و پر سرعتی علاقه دارند که صاحبان آن به آینده‌ای روشن معتقدند. نوآوری در کار سبب ایجاد تنوع در فعالیت‌ها و جذب و حفظ نیروهای مستعد می‌گردد.

 درک برند

مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به خرید از شرکت‌هایی دارند که تصور می‌کنند نوآور و دارای آگاهی اجتماعی هستند.

 

کاهش ضایعات و هزینه ها:

نوآوری می تواند به کاهش اتلاف در کسب و کار شما کمک کند. به کمک نوآوری می توانید به جای از دست دادن فرصت ها، در یک موقعیت بهتر قرار بگیرید تا بتوانید به راحتی روی اهداف بلند مدت خود تمرکز کنید.

مشتریان شرکت توسعه تجارت (BDC) توانسته اند این شرکت را ترغیب به تغییراتی هر چند کوچک اما اثربخش در عملکردشان کنند. این اقدامات ساده اما نوآورانه عبارتند از: «ساده سازی فرآیند سفارش»، «کاهش یا حذف گلوگاه های موجود در مراحل تولید»، «حذف ماشین آلات غیرضروری» و «کاهش زمان غیرمفید کارمندان».

هدف نهایی این است که  به طور مداوم به دنبال راه هایی برای کاهش و حذف ضایعات و اتلاف ها باشید. که این امر می تواند منافع زیادی را برای شرکت به همراه داشته باشد مثلا هزینه های کمتر، حاشیه ی سود بیشتر، خدمات رسانی بهتر به مشتریان و افزایش قدرت رقابت. استفاده از توصیه های یک متخصص در امر بهره وری، می تواند در شناسایی چنین نوآوری هایی به شما کمک کند.

تقویت موقعیت کسب و کار در بازار:

نوآوری می تواند به شما کمک کند که تغییرات بازار را سریعتر پیش بینی کرده و از فرصت ها بهتر استفاده کنید، بنابراین مجبور نخواهید شد که در برابر تغییرات، واکنش های ناگهانی نشان دهید، هم چنین نوآوری می تواند برای ایجاد تمایز در برابر رقبا به شما کمک کند.

چنین ابتکاری، می تواند از تجزیه و تحلیل مداوم روند بازار، گوش دادن به مشتریان، تامین کنندگان و مشاوران، و مطالعه ی آنچه رقبا برای شناسایی موقعیت ها و استفاده ی سریع و بهینه از آن ها انجام می دهند، نشات بگیرد.

گاهی به آنچه که در صنعت شما در کشورهای دیگر در حال رخ دادن است، نگاه کنید. با مطالعه ی عملکرد شرکت های پیشرو در کشورهای دیگر، می توانید ایده های تازه ای را برای کسب و کار خود بیابید.

 

تهیه و تنظیم : آکادمی دُر دانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0