چگونه برند سازی کنیم؟

چگونه برند سازی کنیم؟
برندسازی یکی از مهمترین اهداف مدیران هوشمند و کسب و کارهای بزرگ و موفق محسوب میشود. برندسازی اصولی کمک می کند ارتباطی قوی با مخاطبان محصولات یا کسب و کار خود ایجاد کرده و آنها را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید.
- برند سازی در جلب اعتماد مشتریان نقش به سزایی دارد.
- برند سازی زمینه بازار یابی و در نتیجه افزایش میزان فروش حائز اهمیت است.
- برند سازی باعث اعتبار و ارزش بخشیدن به شرکت می شود.
- برند سازی سبب می شود مشتریان همیشه نام برند شرکت را در خاطر بسپارند و به طور خودآگاه یا نا خود آگاه به سمت آن برند گرایش یابند.
- برند سازی قوی، وفا دارای مشتریان را در پی دارد.
- برند سازی سبب افزایش خالقیت و اثرات مثبت بر روی پرسنل شرکت می شود.
- برند سازی به شرکت رسمیت می بخشد.
برندسازی چیست؟
برند سازی یعنی ساخت برند. اما معنای حقیقی و کاربردی آن چیست؟ بیشتر مردم فکر میکنند برند چیزی است که شامل لوگو، شعار و علائم اختصاری یک شرکت میشود و اگر شما اینها و یا حتی چیزی شبیه به اینها را برای یک شخص یا شرکت تهیه کنید یعنی دست به برند سازی زدهاید. لوگو و شعار و … در واقع ابزار برندینگ هستند که از آنها کمک گرفته میشود تا برند را در بازار جا بیاندازند. تمام اینها با هم هویت برند را میسازند آنچه که مشابهش قرار نیست جای دیگری پیدا شود.
زیرساختها را مهیا کنید
یکی از مهمترین و اولین قدمها در مسیر برندسازی، مهیا بودن زیرساختهای لازم است. ویژگیهای برند را بررسی کنید، مثلاً مدرن بودن، لوکس بودن، ارزان بودن، رقابتی بودن و… از جمله ویژگیهایی است که میتوانید برای برند خود در نظر بگیرید. نکته مهم توجه و تحقیق بازار است. بهتر است قبل از اقدام به برندینگ، وضعیت رقابت، تهدیدها و فرصتهای بازار را نیز شناسایی کنید.
وفاداری
اگر در موقعیتی هستید که انسان هایی شرکت و برند شما را دوست دارند نسبت به این مساله بی تفاوت نباشید و پاداشی را برای دوست داشتن آن ها در نظر بگیرید. این مشتریان حسن نیت خود را برای نوشتن در مورد شما , توصیه کردن شما به دوستان خود و مانند سفیر برند شما رفتار کردن را انجام داده اند. ترویج وفاداری زود هنگام این افراد باعث بازگشت بیشتر مشتری و سود بیش تر برای کسب وکار شما خواهد بود . بعضی اوقات تنها چیزی که نیاز هست فقط یک تشکر کردن هست ولی بعضی اوقات بهتر است فراتر بروید و برای آن ها یک نامه ی شخصی بنویسید. یا برایشان اشانتیون بفرستید و از آن ها بخواهید نظرات خود را بنویسند و آن ها را در وب سایت خود به طور برجسته ثبت کنید.
هنگامی که ما در Hubspot به 15000 نفر مشتری دست یافتیم می خواستیم در ضمن صادق ماندن نسبت به برندمان به شکل با شکوهی ازاین افراد تشکر کنیم .بنابراین 15000 توپ نارنجی رنگ پینگ پنگ را از بالکن طبقه ی چهارم شرکت رها کردیم و عبارت از شما متشکریم توسط بادکنک های متالیک بزرگ شکل گرفت. اگر چه ممکن است برای برخی از افراد کمی غیر عادی و غیر معقول به نظر برسد ولی برای کسانی که برند ما را می شناسند این ژست مفهوم کاملی داشت .
وفاداری بخش مهمی ازهر برندسای هست مخصوصا اگر به دنبال پشتیبانی سازمان فروش خود باشید. در پایان روز برجسته ساختن یک رابطه ی مثبت بین شما و مشتریان موجود, شرایط را برای همکاری مشتریان دارای پتانسیلی که قصد همکاری با شما را دارند فراهم می سازد.
آگاهی رقابتی
برای بهبود استراتژی خود و ایجاد ارزش بیش تر برای برند خود از رقابت به عنوان یک چالش بهره ببرید. شما دقیقا در کسب و کار مشابه هستید و به دنبال همان مشتریان هستید.درست است؟ پس ببینید رقیبان شما چه کارهایی انجام می دهند. برخی از تاکتیک های آن ها موفق بوده؟ و برخی از آن ها شکست خورده اند؟
موقعیت برند خود را بر اساس تجربه آن ها به منظور بهبود هر چه بیش تر شرکت و کسب وکارتان تنظیم کنید. یک مثال عالی از چگونگی بهبود برند خود با یادگیری از طریق رقبا برند Pizza Hut هست. وقتی یک نفر که عاشق پیتزا بود در توئیتر خود سوالی ایجاد کرد .پیتزا هات فرصت را از دست نداد و در عرض چند دقیقه پاسخ دوستانه ای به این سوال داد قبل از اینکه Dominos Pizza حتی فرصتی برای صحبت کردن در این مورد پیدا کند . اگر Dominos رقیب هایش را زیر نظر بگیرد , می داند دفعه ی بعد اگرچنین وضعیتی پیش آید چه اقدامی بکند .
چشم انداز واضح و مشخص
برای این که بتوانید برنامهریزی خوب و دقیقی ارائه کنید نیاز است که چشم انداز واضحی داشته باشید. بررسی مواردی چون بازارهای هدف، سهم برند از بازار، میزان درآمد و دارایی و… از جمله مواردی است که باید مشخص کنید. به این مسأله دقت داشته باشید که شما نمیتوانید در همه زمینهها برند باشید، پس بهتر است به دنبال نقاط قوت خود باشید، در این زمینه حتماً رقبا را از جهات مختلف بررسی کنید.
راه اندازی کمپین تبلیغاتی
شامل کمپین تبلیغاتی شامل تعیین هدف و مدل کمپین، تدوین پیام، بودجه بندی، انتخاب رسانه و انتخاب روش های ارزیابی است.
پایش و مانیتورینگ برند هم مدل ها و روش هایی مختص به خود دارد که در مبحث مدیریت برند گنجانده می شود.
در این مرحله برنامه ای جامع برای وفاداری و ایجاد رضایتمندی بیشتر مشتریان تدوین و اجرا می شود.
تهیه و تنظیم :آکادمی دُردانش
قوانین ارسال دیدگاه در سایت