مهارت های ارتباطی که لازم است بلد باشیم

دسته بندی :دُرسا, رشد فردی ۲۰ تیر ۱۴۰۲ coaching-1 71
مهارت های ارتباطی که لازم است بلد باشیم

مهارت های ارتباطی که لازم است بلد باشیم

مهارت‌ های ارتباطی چیست؟

برای پاسخ به سوال مهارت های ارتباطی چیست باید بگوییم که مهارت‌ های ارتباطی قابلیتی هستند که شما در هنگام ارسال و دریافت انواع اطلاعات از آنها استفاده می‌کنید؛ از نمونه‌های آن می‌توان به اظهارنظرهای جمعی، احساسات یا اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می‌دهد، اشاره کرد. مهارت‌های اجتماعی شامل شنیدن، حرف‌زدن، مشاهده و همدلی است؛ مهارت ارتباطی همچنین در درک تفاوت نحوه برقراری ارتباط در اشکال مختلف، مانند تعامل چهره‌به‌چهره، مکالمات تلفنی و ارتباطات دیجیتالی، مثل ایمیل و شبکه‌های اجتماعی بسیار مفیداند

 

مشکلات ناشی از نبود مهارت‌های ارتباطی

افرادی که مهارت ارتباطی خوبی ندارند موانع و مشکلات بسیاری را پیش روی خود می‌بینند. بخشی از آنها بشرح زیر است:

  • ناتوانی در گرفتن حق و حقوق اجتماعی
  • ناکامی و شکست در فعالیت‌های اجتماعی
  • از دست رفتن موقعیت‌ها و شانس‌های طلایی
  • محکوم شدن به تنهایی و انزوا
  • افسوس و حسرت حاصل از مشکلات
  • پایین آمدن متوالی اعتماد به نفس و بروز مشکلاتی نظیر افسردگی
  • و ده‌ها مشکل دیگر …پ

 

ارتباط مؤثر چگونه ایجاد می‌شود؟

از تعریف کلیشه ای ارتباط عبور می‎‌کنیم و به ارتباط مؤثر می‎پردازیم تا درک بهتری از لزوم تقویت مهارت های ارتباطی یا Communication Skills در ذهن تان شکل بگیرد. در حقیقت مفاهیم ارتباط مثبت و مهارت های ارتباطی، رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و برای شناخت هر کدام به ناچار باید دیگری را هم شناخت.

به گفته پاول جی میر «برقراری ارتباط، یعنی ارتباط انسانی، کلید موفقیت شخصی و کاری است.» ارتباط انسانی نوعی از همان ارتباط مؤثر است که نه تنها آسان نیست، بلکه سخت و پیچیده است. این ارتباط بهترین شکل برای رساندن پیام و نیت به طرف مقابل است.

هر ارتباط مؤثری شامل این اجزاء است:

  • صریح باشد و بدون ابهام
  • اعتماد در آن وجود داشته باشد
  • کامل باشد اما مختصر
  • شفاف باشد
  • سطح عقاید، آگاهی و علائق مخاطب ارزیابی شود
  • شرایط محیط در نظر گرفته شود
  • در نهایت از طرف مقابل برای برقراری ارتباط اجازه گرفته شود

 

احترام

جنبه کلیدی و مهم احترام، دانستن آن است که چه زمانی برقراری ارتباط را آغاز کنید و از مهارت های ارتباطی خود استفاده کنید. در یک گروه، اینکه به افراد اجازه صحبت بدهید بدون آنکه حرفشان را قطع کنید، از جمله مهارت ارتباطی ضروری شمرده می‌شود؛ همچنین ارتباط محترمانه به‌معنای وقت‌گذرانی خردمندانه با افراد است. در جریان موضوع صحبت قرار بگیرید، سؤالات شفافی را مطرح کنید و به سؤالاتی که پرسیده می‌شود، به‌طور کامل پاسخ دهید.

 

مهارت گوش دادن

ارتباط خوب با گوش دادن شروع می شود. مهارت گوش دادن یکی از ضروری ترین مهارت های ارتباطی است. البته این گوش دادن ویژگی های خاصی دارد. شما می توانید با گربه تان درباره پیروز شدن در انتخابات حرف بزنید. گربه تان صدای شما را می شنود اما این نوع گوش دادن چیزی نیست که مد نظر ماست. مهارت گوش دادن شامل دریافت و تفسیر دقیق شنیده ها و گوش دادن به شکل موثر است.

 

اگر شنونده بدی باشید مدیر یا کارمند بدی هم خواهید بود. در این حالت شما نمی توانید چیزی که از شما خواسته می شود را درک کنید و بفهمید چه برسد به اینکه آن را انجام بدهید! به قول نویسنده ای به نام استفان آر کاوی: “برای پاسخ دادن گوش ندهید، بلکه برای فهمیدن گوش دهید.”

مهارت نوشتاری

توانایی خوب نوشتن جز اصلی ارائه حرفه‌ای است. بسیاری از افرادی که نمی‌توانند بطور صحیح بنویسند، بسیار با استعداد هستند اما اغلب ناتوانی در نوشتن را با بی‌استعدادی اشتباه می‌گیرند. عدم مهارت در نوشتن نه تنها تبادل ایده‌ها و اطلاعات را کم کار آمدتر می‌کند بلکه موجب می‌شود نسبت به چیزهای دیگر نیز بی‌توجه باشید. یادگیری نحوه نوشتن یک اثر مهم دارد آن هم این است که باعث می‌شود نوشته خود را طوری سازماندهی کنید که متن واضح و قابل خواندن باشد. به طور مختصر، نوشتن به شما می‌آموزد که چگونه بهتر صحبت و فکر کنید.

ارتباطات غیر کلامی

ارتباط غیر کلامی شامل تن صدا، تماس چشمی، زبان بدن و غیره می‌باشد. ارتباطات غیرکلامی اغلب اطلاعات بیشتری نسبت به ارتباطات کلامی در اختیار ما قرار می‌دهند و تاثیر بیشتری بر روی روابط و ایجاد حس اعتماد بین افراد می‌گذارند. یاد بگیرید نشانه‌ها و سیگنال‌های ارتباط غیر کلامی را که لازم دارید در خود ایجاد نمایید و اگر دارای شرایط جسمانی و فیزیکی ویژه‌ای هستید باید راه‌هایی برای جلوگیری یا تصحیح سوء تفاهم پیدا کنید.

 

مهارت تفکر و تامل

موقع برقراری یک ارتباط موثر، شما نباید صرفا فقط به صحبت های طرف مقابل گوش کنید بلکه باید آنها را بفهمید و درباره شان فکر کنید. مثلا ممکن است موقع رانندگی کردن با بغل دستی تان گفتگو کنید. اما آیا به گفتگو واقعا توجه می کنید یا صحبت های فرد مقابلتان فقط یک سری صداست که در پس زمینه می شنوید؟

وقتی دیگران با شما حرف می زنند نمی خواهند طوری واکنش نشان بدهید که انگار با دیوار صحبت می کنند! چون در این صورت می روند و با یک دیوار حرف می زنند نه با شما! آنها می خواهند شما نه تنها به حرف هایشان به خوبی گوش بدهید و آنها را بشنوید، بلکه دوست دارند حرفهایشان را بفهمید و آنها را در ذهنتان سبک و سنگین کنید.

 

علاوه بر این لازم نیست تفکر کردن شما بعد از گفتگو پایان یابد. چیزی که مهارت تامل و تفکر را از گوش دادن جدا می کند این است که حتی وقتی صحبت های فرد تمام شده یا بعد از اتمام جلسه پشت میز کارتان یا در روز بعد به بررسی مسائل بپردازید.

نکته ارتباطی: مهارتهای مختلف ارتباطی اغلب اوقات با هم و در کنار همدیگر کار می کنند تا مکالمه و گفتگوی موثری ایجاد شود. مثلا مهارت تامل و تفکر مهارتهای شنیداری شما را تقویت می کند و داشتن تماس چشمی باعث افزایش مهارت های کلامی می شود.

مهارت دوستی

شما باید ارتباطاتتان را با لحنی دوستانه، برخوردی مودبانه و همچنین با هوشیاری عمومی تقویت کنید. هر چه فضای باز و صمیمانه تری ایجاد کنید رابطه قوی تری ایجاد می شود و افراد موقع برقراری ارتباط با شما احساس راحتی بیشتری می کنند.

ویژگی در دسترس بودن برای ارتباطات بسیار مفید است. بدون این ویژگی ممکن است فقط در آخرین لحظات با مدیر مشورت شود که آن هم خیلی دیر است. این اتفاق برای این می افتد که کارمندان با مدیر احساس راحتی نمی کنند و نمی توانند زودتر با او تماس بگیرند. ایجاد روابط نزدیک و دوستانه از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری می کند.

مهارت اعتماد به نفس

شما باید موقع برقرار ارتباط به خودتان اطمینان و اعتماد داشته باشید. فقط دیگران نباید به چیزی که شما می گویید اعتقاد داشته باشند و آن را باور کنند، بلکه خودتان هم باید به حرفهایتان ایمان و اطمینان داشته باشید.

فرض کنید شما یک مدیر هستید. سعی شما به عنوان یک مدیر بر این است که کارمندانتان کم کاری نکنند. اگر کارمندان شما متوجه شوند که با اعتماد و اطمینان صحبت می کنید و به چیزی که می گویید باور دارید آنها هم بیشتر دل به کار می دهند. مثلا وقتی درباره تمدید قراردادها و یا پاداش دادن برای کار بهتر و بازدهی بیشتر حرف میزنید با اطمینان و اعتماد به نفس صحبت کنید. به این ترتیب اعضای تیمتان هم به شما اعتماد می کنند و حمایت و پشتیبانی خودشان را از شما دریغ نمی کنند.

 

تهیه و تنظیم : آکادمی دُر دانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0