مهارت های ارتباطی و اهمیت تقویت آن

دسته بندی :دُرسا, رشد فردی ۳ آبان ۱۴۰۲ coaching-1 103
مهارت های ارتباطی و اهمیت تقویت آن

مهارت های ارتباطی و اهمیت تقویت آن

مهارت‌ های ارتباطی قابلیتی هستند که شما در هنگام ارسال و دریافت انواع اطلاعات از آنها استفاده می‌کنید؛

از نمونه‌های آن می‌توان به اظهارنظرهای جمعی، احساسات یا اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می‌دهد، اشاره کرد. مهارت‌های اجتماعی شامل شنیدن، حرف‌زدن، مشاهده و همدلی است؛

مهارت ارتباطی همچنین در درک تفاوت نحوه برقراری ارتباط در اشکال مختلف، مانند تعامل چهره‌به‌چهره، مکالمات تلفنی و ارتباطات دیجیتالی، مثل ایمیل و شبکه‌های اجتماعی بسیار مفیداند.

اهمیت افزایش مهارت های ارتباطی

تقویت مهارت های ارتباطی در شکل گیری یک ازدواج موفق، دوستی های پایدار، فرصت های شغلی بیشتر و پیشرفت در زمینه های مختلف نقش دارد. شما با مهارت های ارتباطی می توانید به جایگاه های بالاتری در زمینه کاری خود دست یابید و به راحتی تبدیل به مدیری موفق و ثروتمند شوید. از همه مهم تر این مهارت ها در برقراری ارتباط با دیگران اعتماد به نفس شما را بالا برده و باعث می شود دید مثبت تری نسبت به خود داشته باشید. افزایش مهارت های ارتباطی در میان اعضای خانواده، به ویژه در ارتباط با فرزندان به شما در شکل دهی یک خانواده سالم یاری می رساند. برای آگاهی بیشتر از نحوۀ ارتباط موثر با فرزندان از مشاوره خانواده و بهبود ارتباطات در دیگر زمینه ها از مشاوره روانشناسی بهره ببرید.

 

اینکه شما بتوانید منظور خود را به دیگران برسانید، مفهوم حرف های آن ها را متوجه شوید و درک کنید یعنی از مهارت های مختلف ارتباطی آگاه هستید. حال نکته مهم این است که مهارت ها و روش های مختلفی برای برقراری روابط میان افراد وجود دارند که هر کدام مزیت های خاص خود را داشته و برای به کارگیری آن ها باید جوانب مختلفی را بررسی کنید.

برای مثال زمانی که با یک شرکت تجاری قصد عقد قرارداد دارید نباید مانند یکی از اعضای خانواده خود با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید، بلکه باید زیرکانه با او صمیمی شده و اهداف خود را محقق کنید. به جای اینکه مدام صحبت کنید، از مهارت های دیگر نیز استفاده کرده و در روابط خود پیشرفت کنید.

همانطور که گفتیم مهارت های مختلفی برای شکل گیری و حفظ روابط وجود دارند ولی سه مورد از آن ها، اصلی محسوب می شوند. در واقع بدون مسلط شدن به این موارد، کار برای شما سخت می شود. به همین علت در ادامه مطلب به انواع اصلی مهارت های برقراری ارتباط اشاره می کنیم:

ارتباط کلامی

رایج ترین و آشناترین مهارت ارتباطی، نوع کلامی است. ما همواره در حال صحبت کردن با دیگران هستیم و این یعنی برقراری ارتباط کلامی. در واقع بدون استفاده از این مهارت، رابطه ای شکل نمی گیرد. چه بخواهید، چه نخواهید حتی در مورد ساده ترین روابط نیز به صحبت کردن و برقراری رابطه کلامی نیاز دارید. ولی نکته مهم این است که چگونه با دیگران صحبت کنیم تا آن ها مجذوب ما شده و قصد ادامه رابطه را داشته باشند؟ فرقی نمی کند قصد آغاز و ادامه دادن یک رابطه کاری را دارید یا عاطفی، اجتماعی و تحصیلی، مهم این است که بتوانید به درستی با فرد مقابل خود صحبت کنید.

ارتباط غیر کلامی

سوالی که اغلب افراد در مورد ارتباط های غیر کلامی می پرسند این است که مگر می شود با کسی بدون حرف زدن، ارتباط برقرار کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله چنین موردی امکان پذیر است. البته تکنیک های غیر کلامی در کنار کلامی استفاده می شوند تا مفهوم گوینده به درستی به شنونده منتقل شود، ولی کم نیستند تکنیک های غیر کلامی که به تنهایی مفهومی مهم را منتقل می کنند. برای مثال استفاده از تکنیک های زبان بدن یکی از مهارت های غیر کلامی است.

شما با نگاه کردن مداوم به ساعت خود این پیام را به فرد مقابل منتقل می کنید که عجله دارید و قصد شنیدن صحبت های او را ندارید. یا اینکه با لبخند زدن، پیش قدم شدن برای دست دادن و سلام کردن به فرد مقابل خود نشان می دهید که از دیدن او خوشحال هستید. از طرفی نشان دادن یک عکس، فیلم، نقاشی و موارد این چنینی همگی جزء مهارت های غیر کلامی محسوب می شوند.

ارتباط نوشتاری

ارسال نامه، پیامک، ایمیل، چت کردن در پیام رسان های اینترنتی همگی نوعی مهارت ارتباط نوشتاری محسوب می شوند. هیچ کدام نیز منسوخ نشده و به موقع برای تحقق اهداف محتلف مورد استفاده قرار می گیرند. نامه های اداری، درخواست های استخدام، ایمیل پذیرش در یک دانشگاه، چت کردن های دوستانه و غیره به صورت مکرر مورد استفاده قرار می گیرند و برقراری ارتباط میان افراد را آسان می کنند. یادگیری مهارت های ارتباطی به بهبود روابط کاری، اجتماعی و شخصی کمک می کند. با رسیدن به تسلط در این موضوع می توانید به اهدافی که دارید دست پیدا کنید. با دیگران ارتباط داشته و از اینکه توانایی آغاز و حفظ روابط خود را دارید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

همانطور که گفتیم سه مورد از مهارت های ارتباطی، اصلی محسوب شده و بقیه موارد جزء مهارت های تکمیل کننده و فرعی در نظر گرفته می شوند. البته هر یک از آن ها تاثیر خود را داشته و غیر قابل انکار هستند. یادگیری استفاده از آن ها در موقعیت های مختلف به کسب موفقیت در تعامل با دیگران کمک می کند. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

مهارت گوش دادن

نگاه کردن به چشم های فرد مقابل و تکان دادن سر به معنی گوش دادن و درک صحبت های او نیست. یا اینکه فقط شنونده باشید و در عین حالی چیزی از صحبت های دیگران متوجه نشوید هم فایده ای ندارد.

مهارت گوش دادن به معنای درک هم زمان مهارت های کلامی و غیر کلامی فرد مقابل است.

اینکه شما بتوانید مفهوم صحبت های دیگران را با در نظر گرفتن حرکات زبان بدن آن ها متوجه شوید، یعنی مهارت گوش دادن را به خوبی یاد گرفته اید.

احترام گذاشتن

اگر قصد دارید انواع مختلف مهارت های ارتباطی که یاد می گیرید در روابط شما تاثیرگذار باشند باید به یک نکته مهم توجه کنید. رعایت احترام یکی از مهم ترین مواردی است که در برقراری روابط باید در نظر بگیرید. زمانی که فرد مقابل ادب، احترام و نگه داشتن چارچوب ها را توسط شما مشاهده می کند، ترغیب می شود با شما ارتباط داشته باشد. این موضوع در عین حال که ساده است ولی تاثیر مهمی بر روابط میان افراد دارد.

پاسخ دادن

همانطور که گفتیم مهارت های ارتباطی به معنای توانایی ارسال و دریافت پیام است، بنابراین شنیدن حرف های دیگران به تنهایی کاری را برای برقرار کردن ارتباط انجام نمی دهد. شما باید بتوانید به تکنیک های کلامی و غیر کلامی که دیگران در برقراری ارتباط با شما به کار می گیرند، پاسخ دهید. در غیر این صورت رابطه ای یک طرفه شکل گرفته که دیر یا زود مختل می شود. برای پاسخ دادن به ارسال پیام دیگران می توانید از مهارت های کلامی، غیر کلامی و نوشتاری استفاده کنید.

همدلی کردن

شکل گیری یک ارتباط، تعامل با دیگران و صحبت کردن همیشه برای روزهای خوب نیست. در زندگی هر فردی ممکن است اتفاقات تلخی رخ دهند که موجب ایجاد ناراحتی های روحی شوند دیگران نیاز دارند که با آن ها همدلی کنید و در کنارشان حضور داشته باشید، به حرف هایشان گوش دهید، آن ها را سرزنش و قضاوت نکنید تا حالشان بهتر شود. این مورد یکی از مهم ترین انواع مهارت های ارتباطی است. با همدردی کردن به فرد مقابل خود ثابت می کنید که در روزهای سخت هم کنار او هستید و درک درستی از روابط انسانی دارید.

 

نکاتی برای افزایش مهارت های ارتباطی

  •  به زبان بدن خود در ارتباط با دیگران اهمیت دهید و از آن در جهت مثبت و تاثیرگذاری بیشتر استفاده کنید. برای مثال دست به سینه ایستادن، نگاه کردن به اطراف و گوشی موبایل، نشان می دهد که مایل به گوش دادن به صحبت های طرف مقابل نیستید.
  •  از واژه ها و اصوات تکراری مانند (اوهوم یا اااا…) بیش از اندازه استفاده نکنید. تکرار مداوم آنها سطح ارتباطات بیانی شما را پایین می آورند.
  •  همیشه در ذهن خود داستان یا ماجرای خوبی برای تعریف کردن داشته باشید. این کار باعث می شود ذهن شما فعال تر باشد و گفته های شما متقاعد کننده تر به نظر برسند.
  •  مخاطب خود را بشناسید و با هر کس متناسب با خودش ارتباط برقرار کنید.
  •  همیشه انتقال پیام ها چه کلامی و چه غیر کلامی به صورت مختصر و مفید تاثیر گذارتر است و مانع از خستگی شنونده نیز می شود. افزایش مهارت همدلی در برقراری ارتباطات نیز باعث کاهش تنش و اضطراب در روابط می شود.

تهیه و تنظیم : آکادمی دُر دانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0