راهکارهای مدیریت زمان استفاده از تلفن همراه

دسته بندی :دُرسا, رشد تحصیلی, رشد فردی ۲۳ تیر ۱۴۰۲ coaching-1 69
راهکارهای مدیریت زمان استفاده از تلفن همراه

راهکارهای مدیریت زمان استفاده از تلفن همراه

حواس پرتی و عدم تمرکز از جمله مشکلات شایع در میان دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور سراسری است، این عدم تمرکز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما متهم ردیف اول این ماجرا، معمولا گوشی موبایل است. برخی از دانش‌آموزان عادت دارند در بازه‌های استراحت‌شان یا حتی در حین مطالعه از گوشی موبایلشان استفاده کنند.

شاید تصور کنید که ده دقیقه چک کردن شبکه‌های اجتماعی اختلال بزرگی در روند مطالعه شما به وجود نمی‌آورد؛ اما موضوع به همین ده دقیقه ختم نمی‌شود و حتی بعد از اینکه گوشی‌تان را کنار گذاشتید و مطالعه را از سر گرفتید، باز هم ذهنتان به صورت ناخودآگاه درگیر بی نهایت اطلاعاتی است که در همان ده دقیقه دریافت کرده است.

لطفا گوشی‌تان را کنار نگذارید!

شاید معلمان یا والدین شما اعتقاد دارند که بهتر است در سال کنکور گوشی موبایلتان را کاملا از دسترس خارج کنید؛ اما این روزها گوشی موبایل به یک جزء جدا نشدنی در زندگی همه افراد به ویژه دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور، تبدیل شده است.

قبول داریم که همه برنامه‌های موجود در تلفن همراهتان برنامه‌های مفیدی نیستند و حتی بعضی از آنها مانع از درس خواندن می‌شوند؛ اما مواردی مانند کلاس‌های آنلاین، پی دی اف جزوات و کتاب‌ها، نمونه سوالات، ویدیوهای آموزشی و اپلیکیشن‌های مفید و کاربردی مانند دیکشنری یا حتی ماشین حساب و آلارم بیداری صبحگاهی، همگی باعث می‌شوند که ما در تصمیم‌مان برای حذف کامل گوشی موبایل تجدید نظر کنیم و در عوض توصیه کنیم که استفاده از این وسیله را محدود و کنترل کنید. البته اگر برنامه‌ای در تلفن همراهتان دارید که می‌دانید به شدت روی روند مطالعاتی شما اثر منفی و مخربی دارد، بی‌درنگ آن را حذف کنید.

آیا به استفاده کردن از گوشی موبایل اعتیاد دارید؟

در ادامه برخی از خصلت‌های افرادی که به استفاده از گوشی موبایل اعتیاد دارند را بیان می‌کنیم، بهتر است بررسی کنید که چند مورد از این ویژگی‌ها را دارید:

  • به محض بیدار شدن از خواب اولین کار آنها چک کردن گوشی موبایلشان است.
  • ساعت‌ها بدون اینکه متوجه گذر زمان شوند غرق استفاده از موبایلشان می‌شوند.
  • اکثر زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارنند و تحت تاثیر اخبار و وقایعی که در این فضا منتشر می‌شوند قرار می‌گیرند.
  • در هر موقعیتی، هر چند دقیقه یک بار ناخودآگاه گوشی موبایلشان را چک می‌کنند.
  • تصور اینکه حتی یک روز هم بدون گوشی و اینترنت زندگی کنند برایشان غیر ممکن است!
  • قبل از خواب ساعت‌ها غرق استفاده از گوشی موبایلشان می‌شوند و همین موضوع باعث مختل شدن ساعت خواب و بیداری آنها شده است.
  • استفاده از تلفن همراه روی خواب، بیداری، غذا خوردن، حضور در جمع و تمام جنبه‌های زندگی آنها تاثیر دارد.

اعتیاد به گوشی موبایل و بهم ریختن نظم خواب

همه افراد تحت تاثیر اثرات منفی استفاده بیش از حد از گوشی موبایل قرار می‌گیرند؛ اما این موضوع برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور اهمیت بیشتری هم دارد. دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور اکثرا در سنین نوجوانی هستند که به این دوران، سن رشد اطلاق می‌شود. حتما می‌دانید که سن رشد چه دوره حساس و مهمی است اما شاید ندانید که تنظیم ساعت خواب و داشتن خواب شبانه کافی چه اهمیتی بر روند رشد شما دارد، به علاوه شما در طول روز انرژی زیادی مصرف می‌کنید؛ در نتیجه به خواب و استراحت کافی نیاز دارید.

تحقیقات نشان می‌دهند که نور آبی تابیده شده از صفحه گوشی موبایل، به ویژه در هنگام شب، روی فرآیند ترشح هورمون ملاتونین اثر منفی دارد؛ هورمون ملاتونین یکی از هورمون‌های مهمی است که در بدن فرآیند خواب و بیداری را تنظیم می‌کند و اختلال در ترشح این هورمون ساعت بیولوژیکی بدن را بهم می‌ریزد.

حالا سخت نیست که متوجه شوید چرا اکثر شب‌ها دچار بی‌خوابی می‌شوید، روز بعد با خستگی زیادی سر کلاس درس حاضر می‌شوید، چیز زیادی از تدریس معلم دستگیرتان نمی‌شود، در طول روز چند ساعت می‌خوابید اما هنوز هم احساس خستگی می‌کنید، در امتحانات به نتیجه دلخواهتان نمی‌رسید و در انتها مدرسه رفتن و درس خواندن تبدیل به کاری می‌شود که از آن نفرت دارید!

 

صبح را با چک کردن گوشی آغاز نکنید

یکی از بدترین عادات ممکن برای شروع یک روز، چک کردن گوشی در تخت‌خواب است. از همان ابتدای روز، ذهن خود را درگیر فضای مجازی، اخبار و اطلاعات بی‌اهمیت نکنید. اولین قدم در راه ترک اعتیاد به گوشی، کار نکردن با آن در شروع روز است.

اگر از گوشی به عنوان آلارم برای بیدار شدن استفاده می‌کنید، بعد از قطع کردن آن را رها کنید و از تخت بلند شوید. در صورتی که فکر می‌کنید قطع کردن زنگ آلارم، بهانه‌ی برای چرخیدن در اپلیکیشن‌های مختلف موبایل می‌شود، ساعت رومیزی را برای بیدار‌شدن، کوک کنید. هدف این است که از همه‌ی امکانات، برای رها شدن از پرسه‌زنی در محیط گوشی بهره ببرید.

 

 

برنامه ای روزانه تهیه کنید و آن را جلوی چشمتان بگذارید.

یکی از دلایلی که ما مدت زمان زیادی را در فضای مجازی در حال چک کردن پیام‌ها و یا بازی با موبایل یا تبلت خود هستیم نداشتن برنامه‌ی منظم روزانه است. وقتی در ابتدا تلفن همراه خود را به دست می‌گیرید قصد ندارید کل روزتان را را صرف گشتن در میان صفحات اشخاص مختلف و یا بازی کردن بکنید اما اگر برای خود برنامه‌ای نداشته باشید همین اتفاق خواهد افتاد؛ و زمانی برای رسیدگی به کار‌های خانه یا خواندن درس‌هایتان باقی نخواهد‌ماند. در پایان هرشب برنامه‌ی روز بعد خود را تهیه کنید و آن را به دیوار بزنید و یا آن را روی عکس زمینه‌ی صفحه‌ی موبای خود قرار دهید. با این ترفند هر زمانی که موبایل یا تبلت خود را بردارید با لیستی از کارهایی که باید انجام دهید مواجه می‌شوید. و می دانید کار‌های مهم‌تری برای انجام دادن دارید؛حتی می‌توانید برای انجام برخی کارها درساعت مشخص زنگ یاد‌آور تنظیم کنید که در ساعات مشخص کارهای مهم‌تان را یادآوری کنید.

نوتیفیکیشن های برنامه‌ها را خاموش کنید.

آیا اگر در طول روز با هر پیامی که در فضای مجازی برایتان ارسال می‌شود موبایل خود را چک نکنید اتفاق ناگواری رخ خواهد داد؟ این‌ها مشغله‌هایی هستند که دنیای امروز به ما تحمیل می‌کنند و ما باید بتوانیم زمان خود را مدیریت کنیم؛ تا قبل از اینکه از وجود چنین قابلیت‌هایی اطلاع داشته باشید چه می‌کردید؟ شما حق انتخاب دارید. بیشتر این قابلیت‌ها برای آسان‌تر کردن کار‌های شما در مواقع خاص و مورد نیاز هستند. از خودتان سوال کنید. آیا این قابلیت زندگی و ارتباطات مرا تسهیل کرده است یا سبب ایجاد چالش‌های بیشتر برای من شده‌است؟ من  در روز چند پیام ضروری دریافت می‌کنم؟ و یا چند بار در روز در شرایطی قرار دارم که نیاز داشته باشم صدای زنگ نوتیفیکیشن موبایلم مرا از اتفاقات مهم روزانه با خبر کند؟

از اپلیکیشن‌های مدیریت زمان استفاده کنید.

بیایید از خود موبایل‌هایمان کمک بگیریم تا از آن‌ها درست استفاده کنیم. شما اولین نفری نیستید که برای مدیریت زمان خود هنگام کار با موبایل دچار مشکل هستید. به همین دلیل برنامه‌های مختلفی برای کمک به حل این مشکل طراحی شده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های مختلف مدت زمانی را که در روز قفل گوشی و تبلت‌تان را باز کرده‌اید ببینید و یا مدت زمانی که در هر برنامه‌ بوده‌اید؛ در بعضی برنامه‌ها اگر بیشتر از حدی معین در برنامه‌ای بمانید و یا بازی کنید آلارم‌های کلافه کننده‌ای می‌دهد که شما را وادار می‌کند موبایل خود را کنار بگذارید.

 گوشی رو دور از چشم نگه دارید تا بهش فکر نکنید

یه روش دیگه برای کنترل گوشی حین درس خوندن اینه که یه فضای مطالعاتی برای خودتون درست کنید که دور از وسایلی مثل گوشی یا تلویزیون و لپ تاپه. این شکلی اصلا نمی‌بینتشون و کمتر بهشون فکر می‌کنید.

 

برای پاسخگویی به پیام‌هایتان ساعاتی مشخص کنید.

برای پاسخگویی به پیام‌هایتان ساعاتی مشخص کنید و دوستان و ‌‌آشنایان خود را از تصمیم خود مطلع کنید. می‌توانید به ‌آن‌ها بگویید که برای کار‌های ضروری می‌توانند با شما تماس بگیرند و یا شماره تماس خانه و محل‌کارتان را به‌ آن‌ها بدهید؛ در غیر این صورت به عنوان مثال در ساعت  ۱۲ ظهر و ۷ بعد از ظهر حتما پیام‌های خود را چک خواهید کرد؛ و زمانی را به پاسخگویی و گپ و گفت با عزیزانتان اختصاص خواهید داد.

تهیه و تنظیم : آکادمی دُردانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0