راهکارهایی برای غلبه بر کمالگرایی

دسته بندی :دُرسا, رشد فردی ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ coaching-1 136
راهکارهایی برای غلبه بر کمالگرایی

راهکارهایی برای غلبه بر کمالگرایی

 

مشخصه‌ و علل کمال‌گرایی

شناختن علائم کمال‌گرایی می‌تواند به ما در راه رسیدن به راهکارهایی برای از بین ‌بردن آن کمک کند. برخی از علائم شایع کمال‌گرایی عبارت‌اند از:

 

1. استانداردهای غیرواقع‌بینانه

فرد کمال‌گرا استانداردهای بسیار بالا و غیرقابل‌دستیابی برای خود و دیگران تعیین می‌کند. او همیشه به دنبال کمال است و هیچ تقصیری را در قبال خود قبول نمی‌کند.

 

2. خود انتقادی و انتقاد از دیگران

کمال‌گرایان به طور مداوم خود را مورد انتقاد قرار می‌دهند و در هر کاری که انجام می‌دهند، اشکالات و نقص‌ها را پیدا می‌کنند. همچنین، آن‌ها نسبت به دیگران بسیار انتقادگر هستند و انتظارات غیرواقع‌بینانه را از آن‌ها دارند.

 

3. اجتناب از ریسک

کمال‌گرایان به دلیل ترس از شکست و عدم تحمل ناکامی، از رفتن به مسیرهای جدید و ریسک‌هایی که ممکن است نتیجه نامطلوبی داشته باشند، اجتناب می‌کنند. این امر باعث می‌شود که زمینه‌های جدیدی برای رشد و تجربه آزادی وجود نداشته باشد.

 

دچار کمال‌گرایی شدن دلایل مختلفی دارد و ممکن است به عوامل مختلفی بازگردد. در زیر برخی از علل رایج که ممکن است باعث ایجاد کمال‌گرایی شود را بررسی می‌کنیم:

 

1. فشار اجتماعی

فشارها و انتظارات اجتماعی می‌توانند باعث ایجاد کمال‌گرایی شوند. در جامعه‌هایی که توجه زیادی به استانداردها و معیارهای بالا و قابل‌دستیابی می‌شود، فرد ممکن است فشارهای زیادی برای رسیدن به آن‌ها احساس کند و در نتیجه به کمال‌گرایی مبتلا شود.

 

2. تجربیات گذشته

تجربیات ناکامی یا انتظاراتی که از تجربیات گذشته به دست آورده‌ایم، ممکن است باعث ایجاد کمال‌گرایی شوند. درصورتی‌که در گذشته تجربه‌های ناکامی یا انتقادهای شدید را تجربه کرده باشیم، ممکن است احساس کنیم که باید همیشه برای جلوگیری از آن‌ها تمام کارها و عملکردمان کامل باشد.

 

3. فرهنگ‌سازمانی

در برخی محیط‌های کاری و سازمانی، فشارهای کمال‌گرایانه و انتظارات بالا وجود دارد. فرهنگ‌سازمانی که به کمال‌گرایی تشویق می‌کند و از افراد انتظار دارد که بیش از حد برای رسیدن به استانداردها تلاش کنند، می‌تواند باعث ایجاد کمال‌گرایی شود.

مهم است بدانیم کمال‌گرایی یک مساله رایج است و برخی از ما ممکن است در برخی زمان‌ها دچار آن شویم. اما با شناخت دلایل و اتخاذ راهکارهای مناسب، می‌توانیم به‌تدریج از بار کمال‌گرایی خود رهایی یابیم و زندگی آرامش‌بخش‌تری را تجربه کنیم.

 

راهکارها:

تفکر صفر و یکی نداشته باشیم

افراد کمال گرا جمله معروفی دارند که می‌گویند من یا یک کاری را انجام نمی‌دهم یا اگر انجام بدهم به بهترین نحو انجام می‌دهم. خب پس ادیسون هم باید می‌گفت من لامپ را اخترع نمی‌کنم چون 999 بار باید به بدترین شکل انجامش دهم! چی میشد؟ الان با چراغ نفتی در حال مطالعه بودیم که بیشتر از یک نفر بشویم!

افراد کمال گرا یک سری تفکر باید و نبایدی صد در صدی دارند. همه چیز همواره باید کامل باشد. بدون کامل بودن دوست داشتنی و ارزشمند نیستیم.
باید اول شوم.
باید پولدار شوم.
باید بهترین شریک زندگی را داشته باشم.
این بایدها یک سکونی در زندگی ایجاد می‌کند. چون می‌ترسیم به آن چارچوب سخت‌گیرانه نرسیم پس اصلا اقدامی نمی‌کنیم.

مدیر شرکتی که کمال گرایی دارد و تمام کارها را فکر می‌کند باید خودش انجام دهد چون دیگران با استاندارهای عجیب و غریب او کار را به پایان نمی‌رسانند. پس می‌گوید خودم کارم را انجام می‌دهم شاید اگر پرینت را به منشی واگذار کنم صفحات را جابه‌جا بگذارد. در حالی که می‌تواند کار را به منشی زودتر واگذار کند و سپس اگر می‌تواند یک چک انجام دهد.

 

از روند کار لذت ببرید

شما ممکن است عادت داشته باشید که روی نتایج تمرکز کنید، و اگر نتایجتان کمتر از حد عالی باشد، خود را سرزش کنید.

پیشنهاد قبلی (تنظیم قدم های کوچک) می تواند به شما کمک کند از فرآیند تلاش خود لذت ببرید.

 همچنین می توانید با گروهی از افراد که همان هدف شما را دنبال می کنند یا نوشتن درباره احساس خود و آنچه در حین رسیدن به هدف خود یاد می گیرید، از رون این پروسه لذت ببرید.

اگر احساس کردید که به آن کمالی که می خواستید دست نیافته اید، می توانید به نوشته های خود بازگردید و درباره ی آنها تامل کنید و هر آنچه که در این مسیر به آن رسیده اید را ارزیابی کنید و بابت تمام تلاشی که کرده اید از خود تشکر کنید.

یک راه مهم برای غلبه بر کمال گرایی این است که بیشتر از اینکه فقط به خود هدف بپردازید، بر روی روند رسیدن به یک هدف تمرکز کنید.

 

تفاوت بین تلاش زیاد و کمال‌گرایی را بدانید

اینکه می‌خواهید خودتان را بهتر کنید خیلی خوب است، اما تلاش زیادِ سالم با کمال‌گرایی متفاوت است.

برن برون، محقق و نویسنده‌ آمریکایی، تلاش سالم را تلاش برای رسیدن به بهترین‌ها تعریف می‌کند، یعنی از خودتان راضی هستید و می‌دانید که می‌توانید بهتر بشوید، اما کمال‌گرایی از این احساس می‌آید که هیچ‌چیز به‌قدر کافی خوب نیست. کمال‌گراها فکر می‌کنند فقط اگر به استاندارد X یا Y برسند، می‌توانند حس خوبی به خودشان داشته باشند.

به بیان دیگر، تلاش سالم یعنی برای خودتان ارزش قائل شوید و سعی کنید از همه پتانسیل‌هایتان استفاده کنید. کمال‌گرایی یعنی به خودتان بگویید برای خوب‌بودن باید به چیز خاصی برسید و با این حرف به خودتان بی‌احترامی می‌کنید.

 

محدود کردن خود انتقادی

سعی کنید خودتان را در برابر خود انتقادی کنترل کنید. به‌جای اینکه روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید، به نقاط قوت خود بیشتر توجه کنید و بر روی توانایی‌ها و دستاوردهایتان تمرکز کنید.

 

برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی

بعد از مدتی دیگر درس خواندن و پیشرفت‌های کوچک نمی‌تواند باعث رشد و پیشرفت شما شود. از این رو به دنبال موفقیت‌های بزرگتری هستید. اگر هدف شما بزرگ و طولانی مدت است می‌تواند آن را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. قطعا با اولویت بندی هرکاری در زمان خاص خودش انجام خواهد شد.

 

تحلیل سود و هزینه کمال گرا بودن

نگاهی دقیق به صفات کمال گرایانه خود بیندازید. ممکن است فکر کنید این صفات کارایی شما را بالا تر می برد (اگرچه طبق تحقیقات، این احتمالاً درست نیست)، اما به چه قیمتی؟

کمال گرایی پیامدهای منفی زیادی دارد و ممکن است در حال حاضر چندین مورد از آنها را تجربه کرده باشید. لیستی از تمام راه های صدمه زدن کمال گرایی به شما (و اطرافیانتان) تهیه کنید و انگیزه شما برای از بین بردن این تمایلات بیشتر خواهد شد.

 

منبع : مدیر سبز

تهیه و تنظیم : آکادمی دُر دانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0