راهکارهایی برای درمان پرخاشگری

راهکارهایی برای درمان پرخاشگری
اگرچه شناسایی همه عواملی که می توانند توسعه گرایش های تهاجمی یا رفتار خشونت آمیز را در پی داشته باشند، دشوار است، اما ممکن است وضعیت اجتماعی، مسائل شخصی و فشار های نهادی همه این عوامل را در برگیرند. عاملان خشونت ممکن است مکرراً شغل، ارتباطات و اعضای خانواده را از دست بدهند. هزینه های دادرسی کیفری خشونت نیز زیاد است: افرادی که مرتباً مرتکب خشونت می شوند ممکن است چندین سال یا حتی ده ها سال از عمر خود را در زندان بگذرانند.
علامتها و نشانههای پرخاشگری
- توهین به دیگران و اطرفیان شخص
- ابراز حس قدرت
- قلدری
- انتقادات نابجا
- داد زدن از سر عصبانیت
- استفاده از لفظ های نابجا و ناسزا
- سواستفاده عاطفی و احساسی
- حرکات و الفاظ تهدید آمیز
- سایر آزار و اذیت ها از طرف آنان…
رفتارهای تهاجمی نوجوانان در برخی از مواقع نیز ناشی از موارد زیر است:
- استرس؛
- فشار همسالان؛
- مصرف مواد مخدر؛
- روابط ناسالم با اعضای خانواده و دیگران.
راه هایی برای کاهش پرخاشگری
این روشهای ساده را دنبال کنید، اما یادتان باشد که تکنیکهای خاص و حرفهای را تحت نظر پزشک خود فرا بگیرید:
پیادهروی کردن را فراموش نکنید
انجام تمرینات ورزشی ساده، میتواند یکی از بهترین راهکارهای کنترل پرخاشگری به شمار رود. مثلاً پیادهروی. راه رفتن آرام عصبانیت را کاهش داده و اعصاب را آرام خواهد کرد.
اعداد را به صورت معکوس بشمارید
وقتی کسی در حال پرخاش است یا خودتان عصبی و خشمگین هستید، از 100 شروع کنید و به صورت معکوس بشمارید. مدت زمان کوتاهی بعد، تنفس شما به ریتم نرمال بازگشته و ضربان قلب شما آرام میشود.
به آهنگ مورد علاقه خود گوش دهید
موسیقی همیشه فواید عالی به همراه دارد. روح سرکش انسان با موسیقی آرام میگیرد. یکی از بهترین روشهای کنترل پرخاشگری گوش سپردن به موسیقی موردعلاقهتان است.
روان درمانی
پزشک شما ممکن است برای درمان و علت پرخاشگری شما از روان درمان استفاده کند به طور مثال، درمان شناختی رفتاری (CBT)می تواند برای درمان کردن عصبانیت کمک کننده باشد .
در این شرایط شما باید یاد بگیرید که رفتارهای خود را به چه شکلی کنترل کنید، این می تواند به شما در ایجاد مکانیزم های مقابله ای کمک کند، هم چنین می تواند به شما کمک کند عواقب عملکردتان را به خوبی درک کنید.
روش های دیگری مانند گفتگو درمانی و صحبت کردن نیز کارایی دارند و از این طریق می توانید علت عصبانیت خودتان را پیدا کنید، هم چنین به شما کمک می کند تا احساسات منفی تان را کاهش دهید و سعی کنید احساسات مثبت و شادی داشته باشید.
قبل از صحبت کمی فکر کنید:
در لحظهای، به راحتی میتوانید چیزی بگویید که بعداً بابت آن پشیمان شوید. چند لحظه وقت بگذارید تا قبل از گفتن هر چیزی افکار خود را جمعآوری کنید و به دیگران درگیر در این موقعیت نیز اجازه دهید همین کار را انجام دهند.
وقتی آرام شدید، عصبانیت خود را توضیح دهید:
هنگامی که احساس خشم را تجربه میکنید، تلاش نکنید با پرخاشگری همه چیز را توضیح دهید. ابتدا اجازه دهید کمی زمان بگذرد. سپس وقتی عصبانیت شما فروکش کرد به آرامی دلیل بروز خشم و ناراحتی خود را توضیح دهید.
از عبارت «من …» استفاده کنید:
برای جلوگیری از انتقاد یا سرزنش که ممکن است تنش را افزایش دهد از عبارات “من” برای توصیف مشکل استفاده کنید. برای مثال به جای اینکه بگویید: «تو هیچوقت کارهای خانه را انجام نمیدهی»؛ بهتر است بگویید: «من ناراحت هستم که تو بدون این که پیشنهاد کمک بدهی، میز نهار را ترک کردی».
کینهها را دور بریزید:
بخشش ابزاری قدرتمند است. اگر اجازه دهید خشم و سایر احساسات منفی احساسات مثبت را از بین ببرد، ممکن است خود را در تلخی یا احساس بیعدالتی غرق کنید. اما اگر بتوانید کسی را که باعث عصبانیت شما شده است ببخشید، ممکن است هم از موقعیت درس بگیرید و هم رابطه خود را تقویت کنید.
برای رفع تنش از شوخطبعی استفاده کنید:
تغییر فضا میتواند به کاهش تنش کمک کند. از طنز برای کمک به خودتان در مواجهه با آنچه شما را عصبانی میکند و احتمالاً هرگونه انتظارات غیرواقعی از اوضاع، استفاده کنید. از طعنهزدن خودداری کنید، این میتواند به احساسات آسیب برساند و اوضاع را بدتر کند.
تهیه و تنظیم: آکادمی دُردانش
قوانین ارسال دیدگاه در سایت