راهکارهایی برای تقویت حافظه

دسته بندی :دُرسا, رشد فردی ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ coaching-1 167
راهکارهایی برای تقویت حافظه

راهکارهایی برای تقویت حافظه

عدم استفاده از حافظه، مشکلات فراوانی برای ما به وجود آورده است.

خیلی از ما حتی کتاب هایی که مطالعه می‌کنیم، خیلی زود فراموش می‌کنیم.

یا در ارتباط با دیگران خیلی زود حرف‌های خود را فراموش می‌کنیم

و بعد از آن دائما فکر می‌کنیم که ای داد بی داد، چرا من حرف‌هایی که قرار بود بگویم، فراموش کردم.

اکثر افراد به دنبال خوراکی برای تقویت حافظه هستند اما راه‌های ساده‌تر و ارزان‌تری وجود دارد

مثل تمرین های تقویت حافظه و یا چگونه حافظه قویتری داشته باشیم.

اگر حافظه خوبی نداشته باشیم معمولاً مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیریم و رضایت از زندگی در خودمان به شدت کاهش می‌یابد و همچنین ممکن است در کهن سالی به بیماری‌هایی از جمله آلزایمر مبتلا شویم.

 

راهکارها:

 

 طوفان ذهنی

طوفان ذهنی می‌تواند به مغزتان نیرویی که برای انجام کار لازم دارد را بدهد. یک تمرین دست‌گرمی عالی قبل از شروع هر فعالیت اصلی مانند نوشتن یک مقاله یا مطالعه برای یک امتحان. در بسیاری از اوقات طوفان ذهنی موجب تقویت خلاقیت شما می‌شود.

• اگر شما در حال نوشتن یک مقاله هستید، پیش از آنکه وارد نوشتن جزئیات و جملات شوید درباره‌ی آنچه می‌خواهید در مقاله‌ی خود کشف کنید طوفان ذهنی کنید. لازم نیست هرچه به ذهنتان رسید را در مقاله به کار ببرید بلکه خود عمل طوفان ذهنی به جهش ذهنی شما کمک می‌کند.

برای تقویت حافظه کتاب بخوانید

کتاب خواندن فعالیتی است که باعث تقویت حافظه و ذهن می‌شود. زمانی که کتاب می‌خوانید در ذهن شما تصویرسازی اتفاق می‌افتد. این تصویر سازی باعث تقویت حافظه می شود.  در صورتی که تماشای تلویزیون خلاف این کار را انجام می‌دهد و هیچ فعالیتی برای مغز ایجاد نمی‌کند.

نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق به افزایش جریان خون و سطح اکسیژن کمک می‌کند که این خود باعث می‌شود مغز عملکرد بهتری داشته باشد. هرروز به مدت 10 تا 15 دقیقه تنفس عمیق داشتن در بلندمدت به افزایش توانایی مغز منجر می‌شود اما انجام تنفس عمیق درست قبل یا حین مطالعه یا امتحان هم به‌ویژه می‌تواند جریان خون و اکسیژن در مغز را افزایش دهد و ضمن کاهش سطح اضطراب به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند.

• هنگام تنفس عمیق باید تنفستان شکمی باشد. مثل یک بادکنک اول شکم خود را باد کنید بعد قفسه سینه‌تان و بعد گردنتان. هنگام بازدم هوا برعکس خارج می‌شود یعنی اول از گردن بعد قفسه سینه و بعد شکم.

چای سبز بنوشید

. بر اساس پژوهشی که در مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی منتشرشده، نوشیدن روزانه 5 فنجان چای سبز می‌تواند به کاهش 20 درصدی احتمال ابتلا به گرفتاری‌های روانی کمک کند. چای سبز علاوه بر این می‌تواند مانند کافئین مغزتان را در حالت آماده‌باش در تمام روز نگه دارد.

مطالب را با صدای بلند توضیح دهید

تحقیقات نشان داده که خواندن مطالب با صدای بلند به دلیل درگیر کردن حس شنوایی به شکل قابل توجهی حافظه ی ما را تقویت می­کند. پس مطالبی که می خوانید را یا با صدای بلند برای خودتان توضیح دهید یا اگر می توانید آن را برای دوست، همسر یا والدین خود توضیح دهید. انجام این کار باعث تثبیت مطالب در حافظه شما خواهد شد.

 

یادگیری مهارت

یاد گرفتن مهارت‌های جدید و و به‌خصوص حرکات ورزشی یا رقص، سبب ایجاد سیناپس‌های ارتباطاتی در مغز می‌شود که در طولانی مدت به بهبود حافظه و افزایش عملکرد مغز کمک می‌کنند. جالب است بدانید افرادی که انواع رقص و حرکات رقص را تمرین می‌کنند بدون انجام کار اضافی می‌‌توانند عملکرد مغز خود را در یادگیری، حافظه و خلاقیت افزایش دهند.

تکرار مهارت جدید

شاید فکر کنید، حافظه با تکرار ارتباطی ندارد و چنانچه کاری را از سر عادت و با تکرار انجام می‌دهید یعنی حافظه ضعیفی دارید؛ اما جالب است بدانید همانطور که در کودکان یادگیری هر مهارت جدید همچون به دست گرفتن قاشق و چنگال و تکرار آن سبب می‌شود این عمل را بهتر انجام داده و همچنین رشد مغزی بیشتری داشته باشند، در افراد بزرگسال نیز انجام یک کار جدید که با تکرار بهبود پیدا می‌کند سبب بهبود حافظه و تقویت عملکرد مغز می‌شود.

کلام آخر:

از دست‌ دادن حافظه بیماری شایعی است که ممکن است با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر باشد؛ با این حال، نکات و ترفندهای بسیاری وجود دارند که می‌توانید برای بهبود ماندگاری و جلوگیری از دست ‌دادن حافظه آن‌ها را اجرا کنید.

تهیه و تنظیم: آکادمی دُردانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0