اهمیت تغذیه در یادگیری

دسته بندی :دُرسا, رشد تحصیلی ۲۳ دی ۱۴۰۱ coaching-1 171
اهمیت تغذیه در یادگیری

اهمیت تغذیه در یادگیری

اهمیت دادن به تغذیه کودکان سنین مدرسه و نوجوانان،بیهوده خرج کردن پول به حساب نمی آید. اکثر مردم برای چیزهایی پول می دهند که حتی ارزش بردن به خانه را هم ندارد.بخصوص نوجوانان که در سنین حیاتی برای رشد می باشند با مصرف این گونه مواد غذایی و این چنین تغذیه نادرستی هم از نظر ظاهر دچار زشتی چهره و اندام گردیده و هم از نظر حافظه و قدرت یادگیری دچار صدمه می شوند.

هزاران کودک سنین مدرسه و نوجوان در مملکت ما وجود دارند که در جریان رشد و نمو و بلوغ می باشند، این افراد با مصرف مواد غذایی بی ارزش باعث کاهش آرامش و بهره هوشی خود می شوند. شاید شما برخی فرزندان خانواده هایی را دیده باشید که از رقابت بین همکلاسی هایشان بسیار عقب افتاده اند و هیچگونه هماهنگی با دیگر دوستان خود ندارند.

آیا شما پدر و مادر عزیز فکر می کنید که همه مسائل فرزندان شما مربوط به نحوه آموزش آن هاست یا خود آنها کم هوش هستند؟ اگر این طور است شما کاملاً در اشتباه هستید.

 

مواد غذایی لازم برای دانش آموزان

دانش آموزان به طور مداوم در حال تحرک هستند و برای یادگیری هم به انرژی زیادی نیاز دارند. به همین دلیل باید تغذیه مناسبی داشته باشند تا تمام املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن آن ها تأمین شود. در واقع اگر انرژی مورد نیاز آن ها از طریق چربی های مفید و کربوهیدرات تأمین نشود، پروتئین هایی که برای رشد بدنشان بوده صرف تأمین انرژی خواهد شد.

اکثر دانش آموزان با کمبود آهن و ویتامین های A و D مواجه هستند. به همین دلیل باید تغذیه آن ها سرشار از این ویتامین ها و املاحی مانند آهن و کلسیم باشد که به خوبی رشد کنند. کلسیم برای حفظ تراکم استخوان ها و قد کشیدن کودکان بسیار ضروری است. برای مثال والدین باید خوراکی هایی مثل شیر، ساندویچ پنیر و گردو و… را به عنوان میان وعده دانش آموزان در نظر بگیرند.

 

توجه به تغذیه در دانش آموزان

تغذیه دانش آموزان چه در داخل منزل و چه در مدرسه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به آن توجه ویژه شود. چرا که اگر اهمیت تغذیه در دانش‌آموزان دست کم گرفته شود، احتمال آسیب رسیدن به بدن آن ها و بروز بیماری های مختلف در بزرگسالی وجود خواهد داشت.

اکثر والدین تمام تلاش خود را به کار می برند که وعده های غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی برای فرزندان خو فراهم کنند. اما با این حال همواره نگران تغذیه آن ها در مدرسه هستند. چرا که کودکان علاقه خاصی به خرید خوراکی های مختلف و اغلب مضر در مدرسه دارند.

در واقع هیچ‌کدام از والدین نمی توانند فرزندشان را مجبور کنند که در مدرسه خوراکی نخرند. اما با توجه به اهمیت تغذیه در دانش آموزان، آن ها می توانند با آموزش های درست، فرزند خود را به سمت مصرف خوراکی های سالم سوق دهند. این کار فقط با داشتن یک عادت غذایی سالم در منزل ممکن است.

البته در خصوص دانش‌آموزان دوران ابتدایی، معلم ها هم می توانند نقش مهمی در آموزش تغذیه سالم در دانش آموزان داشته باشند و آن ها را به مصرف خوراکی های سالم تشویق کنند. با توجه به اهمیت تغذیه سالم در این دوران، تثبیت عادت غذایی سالم در کودک یکی از اصلی ترین ویژگی های معلم کارآمد به شمار می رود.

 

گروه هاي غذايي و فوايد آن در وعده صبحانه دانش آموز

1 – غلات : باعث جذب ويتامين ها و املاح مي شوند و انرژي جس ماني مور د نياز دانش آموزان را فراهم مي كنند مانند نان سبوس دار
2 – لبنيات :حاوي مقدار زيادي كلسيم و فسفر هستند و در رشد استخوان دانش آموزان نقش بسزايي دارند
3 – قند هاي ساده : به دليل انر ژي زاي و تنظيم قند خون در وعده ص بحانه الزامي هستند مانند : عسل ، مربا ، خرما
4 – سبزيجات به دليل وجود مواد معدني و ويتامين ها به خصوص ويتامين ث باعث افزايش مقاومت بدن در برابر بيماري ها و تنظيم كار كرد روده ها دردانش آموزان مي شود مانند :گوجه فرنگي و خيار …
5 – مغز ها : حاوي فسفر ، منيزيم ، آهن و انرژي هستند وبراي تقويت قواي ذهني وتقويت حافظه دانش آموز در وعده صبحانه اهميت فراواني دارد مانند گردو ، كنجد
6 – حبوبات : منابع عالي پروتئين و آهن هستند مانند خوراك عدسي و لوبيا چيتي
7 – مايعات : جهت تأمين مايعات بدن مفيد هستند مانند : آب ميوه طبيعي ، شير و چاي شيرين و …

 

مواد مغذی

3. مواد مغذی موادی هستند که نیازهای بدنی ما را فراهم می کنند و به ما در حفظ تعادل و سلامت جسمی و روانی کمک می کند. عمده ترین این مواد عبارتند از:
الف) کربوهیدرات ها که در نان، سیب زمینی، مربا، بیسکویت، شکر و … یافت می شوند.
ب) چربی ها که بویژه در کره، پنیر، روغن زیتون و مارگارین و … پیدا می شوند.
ج) پروتئین ها که معمولا در گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر و پنیر فراوانند.
د) مواد معدنی که به شکل فراوانی در میوه ها و سبزی ها یافت می شوند.
هـ) آب که نقش بسیار مهمی هم به عنوان ماده مورد استفاده و هم به عنوان یک رسانا و حلال دارد و معمولا از طریق مصرف آب آشامیدنی، نوشابه، میوه یا سبزی ها به بدن می رسد.
و) ویتامین ها که نقش مهمی در سلامت ما ایفا می کند و عموما در میوه ها و سبزی ها یافت می شوند.

 

اهميت تغذيه در دانش آموزان :

دانش آموزان براي يادگيري نياز به مواد مغذي دارند همچنين به دليل فعاليت بدني بالا نياز به انرژي در آنها بالاست كه اين موارد اهميت تغذيه در اين قشر را نشان مي دهد.
دانش آموزان به ويژه دانش آموزان دبستاني در دوراني قرار دارند كه عادات تغذيه اي در آنها در حال شكل گيري است كه تغيير اين عادات غذايي در آينده دشوار است.
بنابراين اگر تغذيه دانش آموزان درست باشد و عادات خوب غذايي ايجاد شود براي هميشه اين عادات با وي همراه خواهد بود و از بروز بسياري از بيماري هايي كه علت ابتلا به آنها ريشه در نوع تغذيه دوران كودكي دارد جلوگيري مي شود.

دانشمندان و پزشکان می گویند:خوردن صبحانه باعث تقویت عملکرد مغز و افزایش تمرکز می شود.متاسفانه تحقیقات نشان می دهد بیشتر دانش آموزان بدون صرف صبحانه به مدرسه می روند که همین موضوع سبب کاهش یادگیری و افت تحصیلی می شود

.خوردن صبحانه سبب می شود تا دانش آموزان در طی ساعات بعدی روز تمایل کمتری به استفاده از غذاهای چرب با کلسترول بالا داشته باشند و از این جهت صرف صبحانه سبب متعادل نگه داشتن وزن و شادابی بیشتر نیز خواهد شد.

البته این اهمیت تغذیه و به ویژه صبحانه برای دانش آموزان کنکوری،بسیار بیشتر است.دانش آموزان کنکوری در روز های آزمون های آزمایشی مانند قلم چی،سنجش،گزینه ۲ و گاج،شرایطی مانند روز کنکور را تجربه می کنند.بنابراین بهتر است تغذیه مناسب را فراموش نکنند.

 

تهیه و تنظیم: آکادمی دُردانش

coaching-1

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
chat
0