آشنایی با بهترین تکنیکهای مدیریت زمان برای درس خواندن

آشنایی با بهترین تکنیکهای مدیریت زمان برای درس خواندن
شاید خیلی از مواقع این جملات را شنیده یا بیان کرده باشید که وقت نمیکنم، وقت ندارم، سرم خیلی شلوغه و نمیرسم! این موارد جملاتی هستند که معمولا هنگامی که نمی توانیم زمان و کارهای خود را به خوبی مدیریت کنیم بیان می کنیم. سوال مهمی که در اینجا پیش می آید این است که تمام افراد تنها 24 ساعت در طول شبانه روز زمان دارند، اما چه اتفاقی می افتد که برخی همیشه به بهترین شکل ممکن کارهای خود را به پایان رسانده و بعضی دیگر دائماً سردرگم در میان فعالیت های مختلف هستند؟ قطعاً پاسخ این سوال چیزی به غیر از برنامه ریزی و مدیریت زمان صحیح نخواهد بود! در این مقاله قصد داریم این مورد را به خوبی با یکدیگر بررسی کنیم و با بهترین نکات مدیریت زمان در بخش های مختلف زندگی آشنا شویم. پس تا پایان همراه ما باشید.
از مزایای مدیریت زمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش استرس
- افزایش بهرهوری
- انرژی بیشتر برای اوقات فراغت
- تعیین اهداف روزانه مشخص
- افزایش تمرکز و انگیزه
- تصمیمگیری بهتر
- دستیابی سریعتر به اهداف
- بهبود کیفیت درس خواندن
- اعتمادبهنفس بیشتر
اولین مرحله برای بهبود مدیریت زمان، ایجاد یک لیست از کارهایی است که باید انجام دهید. طبق تجربیات قبلی، اکثر دانشآموزان تمایل دارند کارهای خود را برای لحظه آخر نگه دارند که این کار روی کیفیت درس خواندن و نمرات آنها تأثیر میگذارد.
برخی از مهمترین مهارتهایی که دانشآموزان برای مدیریت زمان به آن نیاز دارند:
1.هدف گذاری
اگر نتوانید بهدرستی هدفگذاری کنید، مطمئناً قادر به استفاده درست از زمان خود نیز نخواهید بود. دانشآموزان میتوانند اهداف بلندمدت و کوتاهمدت مناسبی را برای خود انتخاب کنند و زمانبندی لازم برای دستیابی به آنها را انجام دهند.
2.الویت بندی
با ارزیابی کارها و در نظر گرفتن بازه زمانی مناسب در انجام هر کدام، بهراحتی میتوان وظایف را بر اساس اهمیتشان اولویتبندی کرد. تعیین اولویتها برای هر روز، هفته، ماه و سال میتواند به دانشآموزان کمک کند تا به اهداف خود دست پیدا کنند. این اولویتبندی بستگی به نظر دانشآموز در مورد آنها دارد و مهلت انجام، میزان سختی و … از فاکتورهای تأثیرگذار در اولویتبندی هستند. به عنوان مثال، برخی از افراد دوست دارند کارهای آسان را در اوایل روز انجام دهند و با تقویت انرژی و انگیزه خود، کارهای سختتر و بزرگتر را انجام دهند.
3.سازمان دهی
پس از تعیین اولویتها، داشتن برنامه برای انجام آنها مهم است. برخی از دانشآموزان به طور طبیعی از مهارت سازماندهی برخوردار هستند و برخی دیگر در این زمینه نیاز به کمک دارند. استراتژیهایی مانند به روز نگه داشتن تقویم درسی و کاری، داشتن یک محیط مطالعه مرتب و استفاده از اپلیکیشن های درسی به سازماندهی بهتر درس و کار کمک میکند
4.مدیریت استرس
کسی که از استرس بیش از حد رنج میبرد، میتواند به اوج عملکرد خود دست پیدا کند. دانشآموزان باید با استفاده از روشهای درست، فشار درس خواندن را کنترل کنند تا بهرهوری خود را بالا ببرند. خواب کافی و ورزش ازجمله روشهای عالی برای دور نگه داشتن استرس و یادگیری مؤثرتر هستند.
5.یک لیست از کارهای روزمره خود تهیه کنید
تهیه یک لیست از کارهای روزانه یک ابزار عالی برای مدیریت زمان است و همین آگاهی در مورد وظایف روزانه باعث از بین بردن شک و تردید میشود. انجام تک تک کارهای این لیست و قرار دادن یک تیک در کنار آن باعث ایجاد حس آرامش و موفقیت میشود. انرژی مثبت حاصل از استفاده درست از زمان باعث افزایش انگیزه لازم برای خلق روزهای بهتر میشود.
6.برای الویت بندی از روش A.B.C استفاده کنید
تعیین اولویتها نقش مهمی در ایجاد یک برنامه درس و مؤثر دارد. روش A-B-C به این صورت است که ابتدا باید کارهای روزانه خود را یادداشت کنید و سپس جلوی هر کدام از آنها یکی از حروف A، B و C را قرار دهید.
A: امروز حتماً باید تکمیل شود.
B: بهتر است امروز تکمیل شود.
C: در صورت لزوم میتواند فردا نیز انجام شود.
7.از انجام چند کار به طور همزمان خودداری کنید.
نتایج بسیاری از تحقیقات نشان میدهد انجام چندین کار بهصورت همزمان باعث صدمه دیدن انگیزه و تمرکز دانشآموزان میشود. اگر میخواهید به بازده بالاتری دست پیدا کنید و باید در هر زمان واحد، روی یک وظیفه تمرکز کنید و با تکمیل بهموقع آن، کارهای بعدی را شروع کنید.
8.استراحتهای مکرر داشته باشید.
تمرکز عمیق برای انجام یک کار یا درس خواندن بعد از یک مدت خستهکننده میشود. اگر در بازههای زمانی مشخص، استراحت کافی را نیز لحاظ کنید، انگیزه شما برای ادامه دادن به آن وظیفه حفظ میشود.
9.اهداف و مهلت زمانی هر کدام را تعیین کنید.
کارهای دنیا بر اساس مهلتهای زمانی اجرا میشوند. اگر یاد بگیرید که با رعایت این مهلتها، تأخیر در تکمیل وظایف نداشته باشید، درواقع به بخشی از موفقیت دست پیدا خواهید کرد. دانشآموزانی که زمان خود را بهخوبی مدیریت میکنند، طبیعتاً مهلت زمانی وظایف خود را نیز رعایت میکنند. منظور از رعایت مهلت زمانی، تکمیل کار قبل از موعد مقرر است.
10.اهمالکاری را کنار بگذارید.
به تعویق انداختن کارها باعث اضطراب و در نتیجه بدتر شدن وضعیت زندگی میشود. دانشآموزان برای مقابله با این مشکل لازم است بدانند که باید از چه کارهایی اجتناب کنند. به عنوان مثال، بلد نبودن راهحل یک تکلیف یا داشتن مشکل در یادگیری یک مبحث درسی به این معنا نیست که این وظیفه را از لیست خود حذف کنید. مصمم بودن در حل مشکلات زمینه ساز موفقیت شما در آینده خواهد بود.
اگر زمان لازم برای درس خواندن یا انجام کارهای دیگر را ندارید، بهجای تنبلی، اولویتهای خود را بررسی کنید و با یادآوری ارزشهای زندگی، اراده لازم در پایبندی به برنامه خود را داشته باشید.
تکنیکهای معروف جهت مدیریت زمان برای درس خواندن
دستیابی به یک تعادل در زندگی با مدیریت زمان امکانپذیر است. وقت آن است که با تکنیکهای زیر، هم از عهده مدیریت زمان بربیایید و هم بهرهوری شخصی خود را بالا ببرید:
1. پارتو (قانون 80/20)
ایده قانون 80/20 این است که 20 درصد اقدامات مسئول 80 درصد از نتایج هستند. هدف از تحلیل پارتو کمک به اولویتبندی کارها است.
نحوه کار
- برخی از مشکلاتی که با آنها روبرو هستید را اولویتبندی کنید. به عنوان مثال، اگر نمرات شما در حال پایین آمدن هستند، علت اصلی را شناسایی کنید. گذراندن زمان زیاد در شبکههای اجتماعی یا هر نوع حواسپرتی دیگر میتواند دلیل این مشکل باشد.
- به مشکلات بر اساس اهمیتشان نمره بدهید. به مسائل مهمتر، نمرات بالاتری اختصاص دهید.
- مشکلات را بر اساس علت گروهبندی کنید.
- مشکلات ناشی از صرف زمان در شبکههای اجتماعی یا سایر عوامل حواسپرتی را گروهبندی کنید.
- امتیاز هر گروه را جمع کنید. گروهی که بالاترین نمره را به خود اختصاص داده است، موضوعی است که باید اول روی آن کار کنید.
2. تکنیک پومودورو
این تکنیک از یک تایمر برای تقسیم کارها به فواصل زمانی استفاده میکند. تکنیک پومودورو فقط برای مدیریت زمان برای درس خواندن استفاده نمیشود بلکه تعیین اهداف و چگونگی دستیابی به آنها را نیز میآموزد. با این تکنیک، بهتر میتوانید به برنامه روزانه و هفتگی خود پایبند باشید.
نحوه کار
- کاری که باید انجام دهید را انتخاب کنید.
- تایمر را روی 25 دقیقه تنظیم کنید.
- روی کار یا مبحث درسی موردنظر تمرکز کنید.
- وقتی تایمر هشدار داد، روی یک تکه کاغذ علامت بزنید.
- به مدت 3 تا 5 دقیقه استراحت کنید. پیادهروی کنید، یک فنجان قهوه بنوشید یا کار موردعلاقه خود را انجام دهید تا مغزتان استراحت کند.
- این چرخه را 4 بار تکرار کنید. بعد از اینکه این فرآیند را 4 بار تکرار کردید، میتوانید استراحت طولانیتری (20 تا 30 دقیقه) داشته باشید.
3. اصل پارکینسون
- پارکینسون به خودی خود برای مدیریت زمان مناسب نیست ولی درک کامل نحوه استفاده از آن میتواند به عنوان یکی از سودمندترین روشهای مدیریت زمان برای درس خواندن استفاده شود. در کل، هدف از این قانون این است که از زمانهای کوتاهتر، استفاده سودمندتری داشته باشید.چند نکته برای مدیریت زمان با این روش:
- سعی کنید بدون اینکه لپتاپ خود را به شارژ وصل کنید، از آن استفاده کنید. این کار باعث میشود قبل از خاموش شدن لپتاپ، مبحث موردنظر را بخوانید یا پروژه موردنظر را تکمیل کنید.
- سعی کنید کار خود را زودتر شروع کنید تا تکمیل آن ساعتها بعد از نیمهشب به طول نینجامد.
- با تعیین مهلت زمانی، کارهای خود را تحت یک چارچوب تعیینشده به پایان برسانید.
4. روش ایجاد بلوکهای زمانی
- این روش باعث افزایش بهرهوری شما خواهد شد. با استفاده از روش بلوکه کردن زمان، علاوه بر اینکه درسهای خود را بهموقع میخوانید برای کارهای دیگر و سایر فعالیتهای سرگرمی نیز وقت کافی خواهید داشت.نحوه کار
- از لحظهای که بیدار میشوید، هر بلوک زمانی روز را برای انجام یک کار اختصاص دهید. این کار میتواند هر چیزی باشد، از خوردن صبحانه تا درس خواندن برای امتحان. به عنوان نمونه، روش ایلان ماسک برای مدیریت بهتر زمان بهصورت زیر است:
- یک تکه کاغذ را به دو ستون تقسیم کنید. در سمت چپ، هر ساعت از روز را یادداشت کنید و بلوکهای زمانی نیم ساعته یا یک ساعته (به دلخواه) ایجاد کنید.
- زمان لازم برای تکمیل هر یک از وظایف خود را تخمین بزنید و آنها را در بلوکهای زمانی خود قرار دهید.
- زمان تقویتی را بین هر بلوک زمانی قرار دهید تا انعطافپذیری برنامهریزی خود را بالا ببرید.
5. تکنیک قورت دادن قورباغه
نام این تکنیک برگرفته از یک نقلقول مارک تواین است:
” اول صبح، یک قورباغه زنده را بخورید و بدانید که هیچ اتفاق بدتری در بقیه روز برای شما نمیافتد.”
به این معنا که روز خود را با انجام سختترین کارها و برداشتن آنها از سر راه خود شروع کنید.
نحوه کار
- یک هدف واضح و مهم برای خود مشخص کنید.
- آن را یادداشت کنید.
- مهلت زمانی انجام آن را تعیین کنید.
- فهرستی از کارهای لازم برای رسیدن به آن هدف را تهیه کنید.
- این فهرست را بر اساس اولویتشان مرتب کنید. به احتمال زیاد، مهمترین آیتم، سختترین کار است. این آیتمها قورباغههای شما هستند.
- اگر در بشقاب خود چند قورباغه دارید، ابتدا بدترین قورباغه را بخورید.
- این چرخه را هر روز تکرار کنید تا بزرگترین قدمها را برای رسیدن به هدفتان بردارید.
نتیجهگیری در مورد اهمیت مدیریت زمان
یادگیری مهارت مدیریت زمان برای افرادی که هدفی دارند و نمیخواهند که عمرشان تلف شود بسیار مهم و حائز اهمیت است. کسانی که سعی دارند از آنها به عنوان افراد موفق یاد شود به خوبی میدانند که باید از همین زمانشان نهایت استفاده را داشته باشند. در یک کلام اگر بخواهیم اهمیت این مهارت را بگوییم میتوانیم این گونه تفسیر کنیم که موفقیت ما در گرو یادگیری مهارت کنترل زمان است، زیرا این مهارت در برگیرنده بسیاری از مهارت های دیگری است که همه در جهت رشد فردی ما و رسیدن به موفقیت نیاز است.
تهیه و تنظیم: آکادمی دُر دانش
منبع:مجله تاپس
قوانین ارسال دیدگاه در سایت